فرهنگ و هنر

هوتن شکیبا: خوشحالم جوان اول عاشق هستم

هوتن شکیبا می گوید خوشحال است که به عنوان اولین عاشق جوان سینما شناخته شده است.

به گزارش مجله زنده خبری، این بازیگر که به عنوان بازیگری عاشق بازی در فیلم های «شبی که ماه کامل می شود»، «تی تی» و «ابلق» و همچنین سریال «لیسانسه ها» شناخته می شود، می گوید: شخصیت ها متفاوت هستند نوع عاشق شدن نیز متفاوت است، اما او همچنان خوشحال است که به عنوان اولین عاشق جوان سینما شناخته می شود.

او همچنین تاکید می کند که از قضاوت در مورد شخصیت هایی که بازی می کند اجتناب می کند و تمام تلاش خود را می کند تا آن شخصیت ها را قضاوت نکند.

این بازیگر که جمعه شب پنجم آذرماه مهمان برنامه رادیویی «پرانتز باز» است، در ابتدا در پاسخ به نیما رییسی مجری برنامه درباره پیچیدگی نقش هایی که تاکنون بازی کرده است، با اشاره به شخصیت «عبدالحمید» در «شب ماه کامل.» در ذهن خیلی ها، شب ماه کامل یک فیلم سیاسی است، اما من اصلاً اینطور فکر نمی کنم. این فیلم یک عاشقانه واقعا عاشقانه و تلخ است. در واقع به این می پردازد که چگونه یک ایدئولوژی غلط و اصرار بر مجموعه ای از قوانین می تواند عشق را در وهله اول از بین ببرد. فرقی نمی کند دین اسلام باشد یا چیز دیگری و در همه جای دنیا روی عشق و روابط مردم تاثیر می گذارد.

الهام حسامی کارشناس برنامه با اشاره به شخصیت های چندلایه فیلم های نرگس آبیار گفت: خانم نرگس آبیار همیشه محور عشق را اول انتخاب می کند و این برایش بسیار مهم است. البته او معتقد است که این عشق باید در بستر زندگی واقعی شکل بگیرد، یعنی زندگی واقعی در «شبی که ماه کامل شد» اما شخصیت عبدالحمید را با یک جرقه اولیه خلق کردند و نوشتند.

شکیبا در پاسخ درباره بازی در کاراکتر همه کاره عبدالحمید توضیح داد: آنچه من در بازیگری معتقدم این است که نباید شخصیتی را که بازی می کند زیاد قضاوت کرد، بلکه آن را درک کرد و این نیاز به دانش دارد. این دانش نیز از طریق مطالبی مانند فیلمنامه یا افکار کارگردان یا فرهنگ خود جامعه به دست می آید. در مورد شخصیت عبدالحمید، قبل از اینکه او را جنایتکار و تروریست ببینیم، گفتم که او مردی است که کار اشتباهی انجام داده است. هیچ قهرمانی زاده جنایتکار نیست و شرایط و فشارهایی که این قهرمان از هر جهت متحمل می شود باعث می شود مسیرش عوض شود. برای من عبدالحمید هم همینطور بود و در فیلمنامه درست نوشته شده بود. بخش هایی اضافه شده است که ممکن است اینطور نبوده باشد. یک نوازنده را به او نشان دادیم که شعر می گوید و خوشنویسی می کند. تمام جوانب فیلمنامه اضافه شده تا بگوییم با فردی طرف هستیم که حسی دارد و به مرور این حس در او می کشد و به چیز دیگری تبدیل می شود. واقعیت این است که برای من خیلی سخت بود و یادم نیست آخرین روزهایی که فیلمبرداری انجام شد و در پایان فیلم به آن شب سخت نزدیک می شدیم، خیلی برایم سخت بود که او را زیاد قضاوت نکنم. و سعی کن در درونم توجیهش کنی.من کار درستی میکنم. چون اگر این کار را نمی کردم، بازی دروغ بود.

وی با اشاره به سختی بازی در نقش عبدالحمید افزود: برای من خیلی سخت بود و مدام در ذهنم می گفتم که عبدالحمید هم قربانی بوده و قطعا عبدالحمید در این شرایط با او احساس راحتی نمی کند. او قطعاً عاشق یک زن بود، قطعاً به دلیل شرایط و تأثیری که داشت این کار را انجام می داد و در آن زمان صد در صد سیاه پوست نبود، سعی کردم حس دوگانه ای را که همیشه همراه او در فیلم بود، به تصویر بکشم.

در ادامه گفتگو، فرانک آرتا، دیگر کارشناس برنامه، تعریفی از عشق به معنای نوع دوستی ارائه کرد و خاطرنشان کرد: شکیبا در سه فیلم عاشقانه ای که در آن حضور داشت به مرحله نوع دوستی و عشق متعالی نرسیده بود.

شکیبا پاسخ داد: واقعیت این است که خیلی متفاوت است و هر کدام از ما می توانیم عشق را به گونه ای متفاوت تجربه کنیم. شاید این عشق افلاطونی، یا هر بعد دیگری که ما به آن نگاه می کنیم، ربطی به طرح کلی داشته باشد. فکر می کنم همه در یک جزئیات متفاوت هستند و برای من تفاوت این نقش ها در فیلمنامه وجود دارد. من سعی می کنم فقط آنچه را که در شخصیت وجود دارد و احساس می کنم شخصیت تجربه کرده است را نشان دهم. ما همیشه ترکیبی از همه حواس و همه واکنش ها هستیم. ما طوری عاشق می شویم که گویی ترس همراهش است و حتی ترس از دست دادن هم همزمان با عاشق شدن ایجاد می شود و ترس از نرسیدن به آن همراه است. وقتی بازی می کنم همیشه سعی می کنم به این جنبه های دیگر فکر کنم تا شخصیت عمق پیدا کند و فقط در یک سطح حرکت نکند.

«پرانتز باز» به تهیه کنندگی و تدوین مارال دوستی در گروه تلفیقی مستند و نمایش رادیویی تولید و منتشر شد. این برنامه هر هفته از ساعت 21 الی 23 به صورت زنده پخش می شود. این برنامه این هفته از پردیس سینمایی کورش پخش شد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا