استانی

کارآمدی باید به دانشگاه‌ها بازگردد

مجله زنده خبری/ خراسان رضوی معاون حقوقی، پشتیبانی و مجلس شورای اسلامی گفت: کارآمدی دانشگاه ها برای استخدام باید احیا شود، دانشگاه باید با جامعه ارتباط داشته باشد و نقش دانشگاه ها در کارآمدی آن است.

دکتر احمد حیدری امروز 10 آذرماه در اختتامیه گردهمایی سراسری کارکنان کانون های بسیج اساتید دانشگاه فنی و حرفه ای کشور که در دانشگاه فنی و حرفه ای خراسان رضوی برگزار شد، گفت: : و حرکتی که امام و شهدا و بعداً مقام معظم رهبری این پرچم را برافراشتند و به پا خاستند. معادلات مردم شرق و غرب به نوعی درست است، اما محاسبه ای ندارند که این انقلاب یک وعده الهی است و یک حقیقت بی پایان است و پرچمی با نام امام مهدی (عج) که نگهبان این انقلاب است وجود دارد. .

وی افزود: این انقلاب ادامه دارد و من به عنوان یک انقلابی بسیجی باید حساب کنم که در این قطار باشم یا پیاده شوم. ما باید در این قطار بمانیم و بمانیم.

معاون حقوقی، پشتیبانی و مجلس شورای اسلامی گفت: امروز سالگرد شهید مدرس و روز مجلس است و دولت سرافراز مردمی با عنایات الهی و همراهی مردمی آغاز به کار کرد و در همه عرصه ها امید ایجاد کرد. . اما آنچه کشور ما از آن رنج می برد، بحث کارآمدی است که باید نقد شود. در گام دوم انقلاب اسلامی اگر کارآمدی هر کدام مشخص شود، بسیاری از مشکلات حل خواهد شد.

حیدری گفت: قصد دارم چند نکته کارآمدی را مرور کنم. «اگر در آموزش و پرورش کشور مؤثر باشیم چه در آموزش عالی چه در آموزش و پرورش چه کنیم و اگر نشد چه کنیم؟» وزارت آموزش و پرورش مرکز نیروی انسانی و مبنای ایجاد آینده کشور.اما آیا آموزش در این وزارتخانه آموزش موثر است؟علیرغم تلاش همه معلمان آموزش مبتنی بر کارایی است؟مثلا اگر دانش آموزی 6 سال انگلیسی یاد بگیرد می تواند 5 دقیقه صحبت کند؟

وی ادامه داد: این 700 هزار دانش آموزی که پشت کنکور تجربی هستند و 7 هزار نفری که در رشته های پزشکی و داروسازی پذیرفته می شوند، 650 هزار نفری که سالانه ترک تحصیل می کنند و دارای دیپلم تجربی هستند، آیا موثر و پرکار هستند؟ آیا آنها بر اساس مهارت آموزش می بینند؟ یا می توانیم روی پزشکی و چند رشته کلیدی تمرکز کنیم. بیش از 4 میلیون دانشجو در دانشگاه ها وجود دارد، اما آیا موثر است؟ دانشگاه ها را به ما دادند اما سرور را کنار گذاشتند و ما می خواهیم از آن استفاده کنیم؟

معاون حقوقی، پشتیبانی و مجلس شورای اسلامی گفت: در تهران در حال جمع آوری بالاترین اطلاعات هستیم و همه اساتید تا 7 یا 8 سال پیش روی مقالات ISI متمرکز بودند و برای توسعه هر استاد همه آزمایشگاه ها و امکانات در روی همین پازل ها ما را از بیرون ردیف کردند. همه نخبگان در بهترین دانشگاه ها بوده اند و هستند و بهترین نخبگان انتخاب می شوند و به کشورهای خارجی مهاجرت می کنند و دیگر نخبگانی که از خودشان مهاجرت کرده اند. شهر به شهر خود باز نخواهد گشت.

حیدری با بیان اینکه دانشگاه باید با جامعه ارتباط برقرار کند، گفت: برای استخدام باید کارایی به دانشگاه ها برگردد. نقش دانشگاه ها در کارآمدی است. من مسئول فنی حرفه ای را خوب می شناسم و یکی از حامیان جدایی از آموزش و پرورش بوده ام. آموزش ما باید به سمت مهارت برود. یک تکنسین حرفه ای در طول این سال ها گام های خوبی برداشته و این کار را انجام داده است.

وی در خصوص خام فروشی نیز گفت: معادن و فرآورده های آن و محصولات استخراج شده از سنگ ها از مصادیق خام فروشی است. ایران 7 درصد از معادن جهان و تنها 1 درصد از جمعیت جهان را در اختیار دارد که کمتر از 5 درصد از این معادن تولید می شود. اگر به سمت محصول برویم، این معادن جمعیت ایران را از نظر تولید ملی غنی می کند و بیش از یک میلیون شغل پایدار ایجاد می کند.

معاون حقوقی، پشتیبانی و مجلس شورای اسلامی ادامه داد: کارایی کشاورزی موضوع دیگری است که لازم است به آن اشاره کنم. در این حوزه با ۷ میلیون بیکار تحصیل کرده مواجه هستیم. از 3 تا 4 هزار سال پیش ایران یک برند کشاورزی بود و خاک مناسب و آب خوب داریم. نسبت به جاهای دیگر کمبود آب داریم اما اگر درست استفاده کنیم کافی است و چهار فصل داریم. تحقیقات امروز نشان می دهد که اگر تا 10 سال آینده این کار را ادامه دهیم، مشکل امنیت غذایی خواهیم داشت.

وی تصریح کرد: 50 سال پیش 70 درصد مردم روستا و 30 درصد در شهر بودند و زمینه اشتغال آنها نیز فراهم شد. هم تولید داشتیم و هم ثروت. امروز ما با فاجعه ای به نام شهرنشینی متراکم مواجه نیستیم که در آن بی رویه شهرها را گسترش دهیم و زیرساخت های لازم را نداشته باشیم. به روستا آب و برق و گاز دادیم و آنها را به مدرسه بردیم اما به فکر کار در آنجا نبودیم.

حیدری گفت: اگر کشاورزی را مکانیزه کنیم 10 برابر اشتغال پایدار خواهیم داشت و یک دهم آب مصرف می شود. بهره وری در کشاورزی به گفته دانشمندان بیش از یک میلیون و نیم شغل ثابت دارد و سالانه حدود 200 تریلیون تن یارانه فقط برای واردات کنجاله و ذرت می دهیم که حتی در اختیار انسان هم نیست. بهره وری، تولید ثروت و صادرات به کشورهای منطقه محور اشتغال است.

معاون حقوقی، پشتیبانی و مجلس شورای اسلامی با اشاره به بررسی «کارایی صنعتی و بررسی چند شهر و کارخانه» گفت: تنها برای 100 نفر شغل ایجاد می شود. برای اینکه بتوانیم در این صنعت موثر باشیم، نیازمند استخدام جوانان تحصیلکرده هستیم. این کارخانه را برای ایجاد 5000 شغل پایدار بسازید.

حیدری اضافه کرد: بیش از هزار و 400 فرش ماشینی در کاشان وجود دارد که هر 10 سال یک بار تا 400 میلیارد این ماشین ها باید تعویض و پرداخت شود و حدود 40 تریلیون تن فولاد به کشورهای خارجی باقی می ماند. ما باید برای صنعت ارزش قائل شویم. شما باید یک مدرس دانشگاه و یک دانشجوی توجه استخدام کنید بیش از 500000 تا 600000 مهندس جوان می توانند فناوری بسازند و مکان آن را پیدا کنند، اما این فقط داستان است.

وی گفت: ما یکی از معدود کشورهایی هستیم که بیش از 12000 قانون داریم. جمهوری اسلامی بیشترین گاز را دارد و طبق آمارهای جهانی جزو 10 کشور دنیا هستیم اما همه مسئولان به دنبال واردات گاز هستند، بهره وری در فناوری مهم است. مصرف گاز همان 50 سال پیش است. وزارت نیرو سالانه 250 هزار میلیارد تن یارانه پرداخت می کند و بهره وری زیر 40 درصد است.

معاون حقوقی، پشتیبانی و مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: اگر 10 درصد از این پول و یارانه پنهان که در آن فساد متوجه اشتغال شود، مشکل حل می شود. آنچه امروز باید دنبال کنیم کارآمدی ظرفیت، نظارت و ساختارهاست. آنچه ما باید به آن پایبند باشیم مبنای کارآمدی مانند فرقه گرایی، آمایش سرزمین است که در این صورت عدد ناخالص، ثروت ملی، GPD و … مشخص می شود. با توجه به آمایش سرزمینی باید یک برنامه 5 ساله بسازیم و بودجه تعیین کنیم.

حیدری گفت: حدود 50 میلیارد مترمکعب آب کشور را پشت سدها جمع آوری می کنیم. وی ادامه داد: خوزستان بدترین استان از نظر کم آبی بود و حدود 19 میلیارد مترمکعب آب مصرف کرد و در مقابل بیش از 100 هزار واحد صنعتی داریم که تنها 7/2 میلیارد و 700 میلیون مترمکعب آب مصرف می شود، نیشکر در خوزستان نسبت به کل صنعت کشور 4 میلیارد متر مکعب آب مصرف می کند و تقریبا دو برابر کل صنعت کشور آب مصرف می کند، اما چقدر اشتغال دارد؟

وی ادامه داد: شکری که خوزستان تولید می کند دو برابر قیمتی است که از آمریکای جنوبی حمل می کنیم. این واحد صنعتی 35 هزار نفر اشتغال دارد و این قیمت بدون محاسبه قیمت آب است که اگر قیمت آب را در نظر بگیریم، هر کیلوگرم شکر 60 هزار تن آب قیمت دارد. مصرف بی رویه آب نیز پساب دارد و کل رودخانه و آب آشامیدنی را آلوده می کند که عامل آلودگی آب خوزستان است. اختلاف اصفهان، چهارمحال بختیاری و یزد با یک میلیارد متر مکعب آب حل می شود. اگر بخواهیم اصلاح کنیم به جای 35 هزار شغل 350 هزار شغل خواهیم داشت.

حیدری با بیان اینکه بسیج اساتید خط خوبی در سراسر کشور است و بسیج دانشمند کشور است، گفت: اسلام و معارف اسلامی برای علم ارزش زیادی قائل است و علم در دست هر کشوری سلطان است. همه ما باید با دلسوزی وارد شویم و تاثیرگذار باشیم و در این مسیر تمام تلاش خود را بکنیم. برای حل مشکلات باید دانشگاه ها را به سمت دانشگاه ها سوق دهیم که در این صورت ثروت کشور چند برابر می شود و اشتغال بهتر می شود و در نتیجه خانواده قوی تری خواهیم داشت و آسیب های اجتماعی زیادی حل می شود. این کار بزرگ مردان بزرگی را به عنوان بسیج اساتید می طلبد.

وی خاطرنشان کرد: در بسیج معلمان باید برای رفع مشکلات اصلی نظام وقت بگذاریم. خیلی کارها توسط افراد دیگر انجام می شود اما این مسائل در دل اساتید بزرگ و امثال شماست، اگر به همین منوال ادامه دهیم باید نیروی انسانی هم جذب کنیم. انتظار من از شبکه بزرگ معلمان کشور این است که همصدا با نهادهای مختلف حضور داشته باشند و جوانان بسیجی تبدیل به یک شبکه بزرگ شوند و دولت در کنار آنها باشد. در این صورت اهتمام رهبری را به حضور کشور در علم و فناوری، تولید ثروت و اشتغال زایی که می توانیم نشان خواهیم داد و در این چهل سال خدمات بزرگی به کشور و منطقه انجام شده است. همچنین نقش بسیج اساتید برای تولید ثروت، اشتغال و استفاده از ظرفیت های داخلی را به عنوان الگوی علمی به جهانیان ارائه دهید.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا