عمومی

هفت بیماری که با «استرس» به سراغتان می‌آیند

پاسخ بدن ما به استرس و اضطراب بر بسیاری از عملکردهای آن به روش های پیچیده تأثیر می گذارد. وقتی روابط متقابل این فرآیندها را بررسی می کنیم، متوجه می شویم که هر بخش نقش واقعی در کمک به ایجاد احساس خستگی دارد. با پرداختن به هر یک از این عوامل به صورت جداگانه، می‌توانیم تغییرات ساده‌ای در سبک زندگی ایجاد کنیم و اضطراب را کاهش دهیم.

به گزارش مجله زنده خبری، فرادید او نوشت: «وقتی به اضطراب فکر می‌کنید، سناریوهای مختلفی ممکن است به ذهنتان خطور کند: این کشور و این محرومیت‌های مکرر خواب، نگرانی در مورد رویدادهای احتمالی آینده، غرق شدن در افکار فعلی مانند یک بیماری همه‌گیر یا حمله پانیک». حتی اگر اختلال اضطرابی برای شما تشخیص داده نشده باشد، احتمال اینکه در مقطعی از زندگی خود علائم اضطراب را تجربه کنید، بیشتر است.

در این شرایط، هنگام آماده شدن برای بدترین حالت ممکن است حالت تهوع، ضربان قلب سریع، تعریق بیش از حد، سفتی قفسه سینه و تنش در فک، گردن، شانه‌ها یا افکار آزاردهنده را تجربه کنید. اما آیا اضطراب می تواند باعث خستگی شود؟

ممکن است پس از تجربه این علائم واقعاً احساس خستگی کنید. این احساس در همه جای طیف خستگی ظاهر می شود، از احساس اینکه شما به تازگی از یک ماراتن بازگشته اید تا احساس نیاز به خواب کافی برای دو روز یا حتی یک خستگی خفیف که با یک چرت کوتاه از بین می رود.

در ادامه در مورد علل رفع اضطراب انرژی و راه های بازگرداندن آن خواهید خواند.

بار بیش از حد با هورمون های استرس

اضطراب می تواند با افزایش بار هورمون های استرس بدن باعث خستگی شود. پاسخ جنگ یا گریز یک ارتباط کلیدی بین اضطراب و خستگی است. در واقع این فرآیند دارای سه مرحله است: هوشیاری، مقاومت و خستگی. اضطراب سیستم های بدن را تحریک می کند تا هوشیار شوند. این یک واکنش طبیعی و غیرارادی است که در مغز انسان برای زنده ماندن رخ می دهد.

هنگامی که مردم با خطر واقعی و قریب الوقوع حمله یک شکارچی زندگی می کردند، برای بدن ما منطقی بود که بدون فکر زیاد واکنش نشان دهد. چنین تهدیدهایی در زندگی مدرن نادر هستند، اما مغز ما هزاران سال پیش به همان شیوه واکنش نشان می دهد.

هورمون ها و مواد شیمیایی که در بدن ما ترشح می شوند تا ما را برای ایمنی آماده کنند، بر بسیاری از سیستم های بدن تأثیر می گذارند و تأثیر می گذارند و این تعامل منجر به خستگی می شود. آدرنالین و کورتیزول دو مورد از مهم ترین هورمون هایی هستند که در اینجا مورد بحث قرار می گیرند.

ابتدا آدرنالین ترشح می شود که عضلات را سفت می کند و ضربان قلب و فشار خون را برای آماده شدن برای دویدن افزایش می دهد. بعداً در پاسخ به استرس، کورتیزول ترشح می‌شود که باعث افزایش مصرف گلوکز توسط مغز می‌شود که یکی از منابع اصلی سوخت ما است. بنابراین جای تعجب نیست که باعث خستگی می شود.

شما می توانید اصول اولیه این هورمون های استرس را تنظیم کنید. چگونه؟ با تمرین منظم یوگا، تنفس آگاهانه، مدیتیشن یا ورزش هوازی. اگر در طول روز آرام هستید سعی کنید به تدریج به این فعالیت ها عادت کنید و به آنها مسلط شوید در صورت بروز یک رویداد استرس زا می توانید برای آرامش به این فعالیت ها تکیه کنید.

افزایش سطح قند خون

خستگی یکی از شایع ترین علائم هیپرگلیسمی (قند خون بالا) است که نشان داده شده است که با اضطراب در بیماران دیابتی مرتبط است. خستگی مداوم در بسیاری از افرادی که هیپرگلیسمی را تجربه کرده اند، بدون توجه به کیفیت یا میزان خواب، رژیم غذایی یا ورزش گزارش شده است.

اگرچه نشان داده شده است که این رابطه در افراد دیابتی شایع تر و طولانی تر است، اما در افراد غیر دیابتی که در معرض استرس روانی هستند نیز مشاهده شده است.

در واقع، پاسخ طبیعی هر فرد به استرس باعث افزایش فشار خون و ضربان قلب و همچنین سطح کورتیزول می شود که همگی باعث افزایش سطح قند خون می شوند. این بدان معناست که اضطراب خستگی ناشی از نوسانات قند خون را دو برابر می کند.

در مواقع استرس به جای خوردن غذاهای خوشمزه مانند شکلات پیاده روی کنید. پیاده روی آرام به تنهایی یک مسکن قوی است که به تنظیم قند خون نیز کمک می کند.

ذهنیت منفی

یکی دیگر از دلایل خستگی ناشی از اضطراب، افکار منفی مکرر (RNT) است که از علائم رایج اضطراب هستند. RNT شامل افکار ثابتی است که نتیجه تأمل (فکر کردن بیش از حد به افکار غم انگیز و تاریک در مورد گذشته) و اضطراب (احساس ترس از آینده) است.

برخی از محققان بر این باورند که عادت به RNT برای مدت طولانی می تواند توانایی مغز برای تفکر، استدلال و ایجاد خاطرات را مختل کند. همانطور که مغز ذخایر انرژی خود را برای تغذیه این الگوهای فکری منفی خرج می کند، انرژی باقی مانده برای سایر وظایف مولدتر کاهش می یابد.

افکار منفی همچنین الگوهای خواب سالم را مختل می کنند یا با آن تداخل می کنند و مانع از ترشح این افکار منفی در طول خواب توسط مغز می شوند و در نتیجه انرژی مورد نیاز روزانه بدن از بین می رود.

سعی کنید با تغییر احساسات خود در مورد افکار مضطرب، این باورهای غلط را از بین ببرید. به جای بزرگ کردن کلمه “چه می شود اگر …”، روی چیزی تمرکز کنید که در حال حاضر و جایی که هستید برای شما مفید است. اگر پنج دقیقه یا بیشتر این کار را انجام دهید چه چیزی شما را خوشحال می کند؟ مهم نیست در اطراف شما چه اتفاقی می افتد، برای چه چیزی در زندگی خود باید سپاسگزار باشید؟

مشکلات گوارشی

تجربه همزمان مشکلات روده ای و روانی شایع است. این نشان دهنده ارتباط قوی بین سیستم عصبی مرکزی و دستگاه گوارش است که به عنوان محور مغزی شناخته می شود. به عبارت ساده، آنچه در سیستم گوارش ما اتفاق می افتد (و عواقب آنچه می خوریم) بر مغز تأثیر می گذارد و بالعکس.

میکروبیوتای روده جمعیت پیچیده ای از میکروارگانیسم های دستگاه گوارش است. هنگامی که تعادل آن به هم می خورد، بدن می تواند شرایطی ایجاد کند که بر سیستم روده-مغز-غدد درون ریز تأثیر بگذارد. ابتدا سیستم غدد درون ریز آدرنالین را تولید و کنترل می کند. تولید هورمون های حسی (سروتونین و دوپامین) توسط باکتری های روده نیز به این ارتباط می پیوندد.

گیرنده های GABA (گاما آمینوبوتیریک اسید) نیز در باکتری های روده یافت می شوند. گابا یک آرام بخش طبیعی برای مغز است که به ما احساس خوبی می دهد. چگونه؟ به بدن کمک می کند پس از آزاد شدن یک انتقال دهنده عصبی مرتبط با استرس (مانند کورتیزول و آدرنالین) آرام شود.

هنگامی که فعالیت GABA کم باشد، می تواند منجر به اضطراب، افسردگی، بی خوابی و اختلالات خلقی شود. اینها تنها برخی از علائمی است که می تواند بر حرکات روده تأثیر بگذارد. همه اینها منجر به خستگی جسمی و روحی می شود.

شما می توانید با متعادل کردن باکتری های روده با غذاهای تخمیر شده غنی از پروبیوتیک علائم افسردگی و اضطراب را به حداقل برسانید. ماست با باکتری زنده، کلم ترش، کامبوج، کفیر، کیمچی، سوپ میسو و تمپه از جمله غذاهای خوبی هستند که باید به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

افسردگی

معمولاً اضطراب و افسردگی با هم مرتبط هستند. تحقیقات هنوز ارتباط پیچیده ای را بین افسردگی و کاهش سروتونین نشان می دهد. سروتونین یک انتقال دهنده عصبی کلیدی برای تنظیم خلق و خو و تندرستی است. اضطراب نیز نشانه مستقیم کمبود سروتونین است. سروتونین به خواب، خلق و خو و هضم سالم کمک می کند.

سروتونین تقریباً 90٪ منحصراً در روده تولید می شود. با این حال، مقادیر کمی نیز در هیپوتالاموس تولید می شود. ناحیه ای از مغز که برای انتقال سیگنال های تعادل انرژی بسیار مهم است.

این ساختار مخروطی شکل کوچک سیگنال های منتقل شده از طریق عصب واگ را از دستگاه گوارش دریافت و بازتولید می کند، نقش مهمی در پاسخ های استرس، تنظیم خواب و تنظیم ساعت بیولوژیکی ایفا می کند، هورمون ها و مواد مغذی بی شماری را حس می کند و به آنها پاسخ می دهد و مستقیماً به آنها پاسخ می دهد. خلق و خو و انرژی

دوپامین یکی دیگر از انتقال دهنده های عصبی است که خلق و خوی را در افسردگی کاهش می دهد. وجود این ماده در بدن باعث ایجاد احساس هوشیاری و بیداری می شود و هنگامی که بدن به طور طبیعی عمل می کند، صبح ها مقادیر زیادی از آن (برای انرژی روزانه) و مقدار کمتری در شب ترشح می شود (تا ما را برای سلامتی آماده کند. خواب). استرس عاملی است که می تواند سطح دوپامین را کاهش دهد و در نتیجه منجر به افسردگی، اختلالات خواب و خستگی شود.

مطالعات نشان می دهد که سطح دوپامین در مغز را می توان با افزایش مصرف تیروزین و فنیل آلانین به صورت خوراکی افزایش داد. هر دوی این اسیدهای آمینه به طور طبیعی در غذاهای غنی از پروتئین مانند بوقلمون، گوشت گاو، تخم مرغ، لبنیات، سویا، نخود، عدس و لوبیا یافت می شوند.

مشکلات تنفسی

تنگی نفس و اضطراب ارتباط تنگاتنگی با هم دارند و این یکی از راه هایی است که اضطراب می تواند باعث ایجاد احساس خستگی در شما شود. اضطراب می تواند منجر به بوی بد دهان و به دنبال آن تنگی نفس شود و تنگی نفس می تواند اضطراب را بدتر کند.

این یک دور باطل است که معمولاً منجر به شرایطی می شود که در آن فرد مضطرب مکرر و تنگی نفس است و از قفسه سینه و شانه ها نفس می کشد.

این نوع تنفس جذب اکسیژن و قابلیت استفاده را به حداقل می رساند. اگرچه مغز ما تنها 2 درصد از بدن را تشکیل می دهد، اما 20 درصد از اکسیژن بدن را مصرف می کند. اکسیژن سوخت کار فیزیکی و ذهنی است. هنگامی که الگوهای تنفسی سطح اکسیژن سالم را به خطر می اندازند، این می تواند باعث خستگی قابل توجهی شود.

می توانید با تمرینات تنفسی متمرکز به این چرخه اضطراب و خستگی پایان دهید. انجام منظم این تمرینات زمانی که اضطراب یا استرس را تجربه نمی کنید، مهم است که در صورت بروز اضطراب ناگهانی آماده باشید.

تمرینات تنفسی در سبک های مختلف موجود است. سبک ساده “تنفس رزونانس” نامیده می شود که در آن شما به آرامی از طریق بینی تا پنج عدد دم می دهید، سپس دوباره تا پنج عدد بازدم می کنید. چند دقیقه تکرار کنید. این تمرین برای رفع هرگونه تنش و شل شدن عمدی گردن، شانه ها و فک مفید است.

مشکلات خواب

بیشتر عواملی که تا اینجا ذکر کردیم عمدتاً مربوط به مشکلات خواب است که معمولاً علت احساس خستگی بعد از اضطراب است. اما توجه به این نکته مهم است که چنین مشکلاتی همیشه یک فرآیند علی خطی مستقیم نیستند. بسیاری از این مشکلات دوره ای هستند.

اگر به اندازه کافی نخوابیم، در معرض خطر تولید بیش از حد کورتیزول، قند خون و فشار خون بالا، افسردگی و اختلالات روانی، و کاهش اشتها / هورمون های اشتها هستیم که بر سلامت گوارش ما تأثیر می گذارد.

بدیهی است که خواب پادزهر شماره یک برای احساس خستگی ناشی از اضطراب است. اما در عین حال، بسیاری از این عوامل، از جمله خود اضطراب، منجر به کیفیت پایین خواب می شوند. ما می توانیم با پرداختن به هر یک از عوامل ذکر شده در این مقاله و همچنین با اتخاذ یک رویکرد پیشگیرانه برای سلامت خواب، سطح انرژی خود را بهبود بخشیم.

یک عادت ساده برای کمک به تنظیم مجدد ساعت بیولوژیکی بدن به یک الگوی خواب سالم این است که صبح از خانه خارج شوید. قرار گرفتن در معرض نور خورشید در ساعات اولیه روز، تولید ملاتونین را تنظیم می کند و به ما کمک می کند شب ها احساس خواب آلودگی کنیم.

لازم نیست با اضطراب و خستگی زندگی کنید

وقتی استرس شدیدی را تجربه می کنید، مانند رانندگی در ترافیک سنگین یا موقعیت های عصبی، مانند سخنرانی در جمع، ممکن است بیشتر با اضطراب واکنش نشان دهید. حتی استرس معمولی روزانه، مانند احساس غرق شدن در مسئولیت های خانه، خانواده و محل کار، می تواند به مرور زمان بر اضطراب شما غلبه کند.

پاسخ بدن ما به استرس و اضطراب بر بسیاری از عملکردهای آن به روش های پیچیده تأثیر می گذارد. وقتی روابط متقابل این فرآیندها را بررسی می کنیم، متوجه می شویم که هر بخش نقش واقعی در کمک به ایجاد احساس خستگی دارد. با پرداختن به هر یک از این عوامل به صورت جداگانه، می‌توانیم تغییرات ساده‌ای در سبک زندگی ایجاد کنیم و اضطراب را کاهش دهیم. امیدواریم این مقاله برای دستیابی به این هدف برای شما مفید باشد.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا