عمومی

پدیده تغییر اقلیم در مازندران؛ ضرورت غرس درختان بوم سازگار – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

خبرگزاری آنلاین ، گروه استان ها – سمیه اسماعیل زاده: شکوفه های آلو سفید و گلابی ، شکوفه های گیلاس ، جوانه های درختان سرسبز ، چمن های سبز زیر برف ؛ زیبایی وحشتناک! منظره ای که چندین سال میهمان شهرها و روستاهای مازندران بوده است. درختانی که با گرمای غیرمعمول زمستان شکوفا می شوند ، بیداری بهار را تصور می کنند ، اما زمستان دوباره زمستان می گیرد و گلها بی صدا در آتش یخ زده می سوزند.

تغییرات آب و هوا و گرم شدن کره زمین ، فراتر از انطباق با محیط زیست ، یک کمپین در طبیعت راه اندازی کرده اند. گاهی اوقات جنگ چنان کند است که گلها در آغوش برف می میرند و درختان بایر می مانند و گاهی سیل خشمگین و بی قراری بین مزارع و شهرها که لحظه ای زندگی را می رباید و گاه آنقدر نامهربانانه لبنان مزارع برنج ترک خورده در بهار مازندران.

پشت همه این وقایع به ظاهر طبیعی ، دست دخالت انسان قرار دارد. از یک سو ، صنعتی شدن و آلودگی کارخانه ها ، به ویژه در کشورهای پیشرفته ، اما نه همیشه خیلی دور و بزرگ ، و گاهی اوقات بسیار نزدیک و کوچک ، مانند دستی که باعث شعله ور شدن بخاری بیش از حد طبیعی می شود ، تغییر کاربری و قطع درختان ، اسراف و مصرف گرایی.

شعبده بازي سنگین “تغییرات آب و هوایی به دلیل مصرف سوخت فسیلی ، گسترش صنایع و پیشرفت در فناوری آب و هوای جهانی امروز تهدید بزرگی را تهدید کرده است.” تغییر اقلیم منجر به تغییرات شدید آب و هوایی شده است. مناطق وسیعی از جهان در معرض خشکسالی قرار دارند و مناطقی با باران خارج از فصل تحت تأثیر قرار می گیرند.

تغییرات آب و هوایی منجر به تغییرات شدید آب و هوایی شده است ، در حالی که مناطق وسیعی از جهان در معرض خشکسالی و مناطق تحت تأثیر باران های خارج از فصل قرار دارند.

این فعال محیط زیست با اشاره به شواهد علمی مبنی بر افزایش گرم شدن کره زمین به دلیل تجمع گازهای گلخانه ای ، اظهار داشت: وقتی این واقعیت را بهمراه افزایش جمعیت کره زمین و نیازهای روزافزون اضافه می کنیم ، باید چشم انداز وحشتناک تری از وضعیت انسان را تصور کنیم. و کیفیت زندگی “؛ از نظر آنتونی از این منظر گیدنز امروز ، ما “در آستانه تغییر اقلیم جهانی” هستیم ، یعنی در آستانه تغییر اساسی که با هیچ تغییری در تمدن های گذشته قابل مقایسه نیست. زیرا در هیچ دوره تاریخی انسان چنین تأثیری در وضعیت کره زمین نداشته است.

این محقق اجتماعی با اذعان به اینکه تغییر اقلیم یک مشکل بالقوه نیست ، اما همه ما به نوعی آن را تجربه می کنیم ، افزود: “نه تنها در بین دانشمندان ، بلکه در اعتقاد عمومی همچنین ، هر شهروند عادی که از او می پرسید قطعاً می تواند تغییراتی را در تجربیات خود بیان کند که نشان دهنده لمس و درک تغییرات اقلیمی در باورهای عمومی است. کشاورزان تحت تأثیر تغییرات اقلیمی هر ساله یا دهقانان معیشت آنها در معرض خشکسالی قرار دارد و مجبور به مهاجرت به جاهای دیگر می شوند یا شهروندانی که در اثر سیل از خانه هایشان ربوده شده اند.

وی خاطرنشان کرد که برای همه ما مهم است که به نوعی با ابعاد این موضوع کنار بیاییم و شواهد زیادی وجود دارد که شاید دیگر نیازی به استدلال علمی برای اثبات پدیده تغییر اقلیم نباشد. آفرودیتس mainال اصلی این است که چرا ما معمولاً طوری رفتار می کنیم که گویی این موجود نیست؟ برای پاسخ به این س ،ال ، جامعه شناسی دوست دارد گیدنز او استدلال می کند که اغلب خطرات ناشی از تغییرات آب و هوایی برای ما فوری و ملموس نیست ، بنابراین ما علاقه ای نداریم و مایل نیستیم برای تغییر نگرش و سبک زندگی اقدامی انجام دهیم. روانشناسان اجتماعی این وضعیت را “نادیده گرفتن آینده” می نامند. این بدان معناست که آینده به اندازه الان برای ما واقعی نیست ، بنابراین ما روی مهمترین موارد تمرکز می کنیم و بقیه را نادیده می گیریم یا به تعویق می اندازیم.

سنگین وی با اشاره به اینکه تغییر اقلیم نتیجه فعالیت انسان است ، گفت: مقابله با آن نیز در دست مردم است و کشورها و صنایعی که آلاینده های صنعتی بیشتری تولید می کنند مسئولیت بیشتری دارند ، افزود: سیاست های ملی و بین المللی باید در به نحوی. “که آنها را مجبور به قبول مسئولیت می کند. اما پیش شرط آن اراده مدنی است.

گرم شدن کره زمین به دلیل گازهای گلخانه ای بدون شک مهمترین نظریه تغییرات آب و هوایی و گرم شدن کره زمین است ، اما برخی از این تغییرات نه تنها جهانی بلکه منطقه ای نیز هستند. محمد نجاتی ، یکی از اعضای گروه باغ های هیرکانی ، به خبرنگار آنلاین گفت که بخشی از تغییرات اقلیمی بسیار طبیعی است و باید از نظر دیرینه شناسی طی چند صد سال مورد توجه قرار گیرد ، افزود: “اما این یک قسمت مهم از تغییرات اقلیمی منطقه است. به عنوان مثال ، گرم شدن هوا در زمستان یک پدیده مصنوعی است که به دلیل تداخل شدید انسان در محیط در 60 سال گذشته به اشکال مختلف رخ داده است.

یکی از اعضای مجتمع باغ های هیرکان یکی از دلایل گرمای هوا در زمستان و در نتیجه گلدهی و جوانه زنی بی موقع درختان را کاهش پوشش جنگلی به ویژه در دشت خزر عنوان کرد. جمعیت و متعاقب آن گسترش شهرها و روستاها ، ساخت جاده ها و توسعه صنعت ، افزایش زمین های کشاورزی و مناطق این جنگل ها به میزان قابل توجهی کاهش یافته است. این امر طی دهه ها به دلیل نیازهای روزمره اتفاق افتاده و تحولی نامتعادل ، بدون برنامه و غیر علمی بوده است.

ا اکنون ، پس از افزایش جمعیت و متعاقب آن گسترش شهرها و روستاها ، ساخت جاده ها و توسعه صنعت ، افزایش زمین های کشاورزی و مناطق این جنگل ها به میزان قابل توجهی کاهش یافته است.

وی پوشش جنگل را نوعی عایق طبیعی در برابر تعادل گرما و سرما و دما توصیف کرد و به تبدیل بیش از 90 درصد پوشش جنگل خزر به مزارع ، شهرها و روستاها اشاره کرد و افزود: وقتی نتوانیم یک اکوسیستم طبیعی را حفظ کنیم ، تغییرات اقلیمی را مشاهده خواهد کرد. “این بود ؛ از یک طرف ، تابش مستقیم نور خورشید بر روی ساختمانها و زمینهای بدون پوشش جنگلی باعث می شود که منطقه به حالت عادی برگردد و درجه حرارت آن افزایش یابد و از طرف دیگر ، در گذشته نه چندان دور ما شاهد یخبندان های زیادی در مرکز مازندران ، اما اکنون به ندرت این پدیده طبیعی را در نتیجه مداخلات نسنجیده ای که خود پرورش داده ایم و به دنبال آن تغییرات اقلیمی منطقه مشاهده می کنیم. نه درخواست ایجاد شده هدف آنین.

نجاتی به گسترش شهرها ، رشد جمعیت ، اتومبیل های پر ازدحام و موارد دیگر اشاره کرد. وی به عنوان دیگر دلایل تغییر اقلیم و بر هم خوردن تعادل طبیعی در منطقه گفت: “شمال ایران نسبت به 50 سال گذشته دارای جمعیت است. ضرب و اگر فقط به دمای بدن این جمعیت متمرکز نگاه کنیم ، خواهیم دید که تا چه حد در افزایش دما در منطقه موثر است. علاوه بر این ، رفاه زندگی امروز باعث شده است تا خانواده ها فضای ساختمان بیشتری را اشغال کنند و به دنبال آن افزایش استفاده از تجهیزات گرمایشی و سرمایشی افزایش یابد ، همه اینها روی آب و هوای منطقه تأثیر می گذارد و مانع از آن می شود که طبیعت چرخه طبیعی خود را در زمستان یا تابستان.

مدافع محیط زیست قاره گفت: “آلاینده های بزرگترین کارخانه های جهان دی اکسید کربن اشباع شده و لایه لایه آن می کنند.” این زن آنها باعث کاهش و افزایش گرمایش کره زمین و ایجاد شرایط گلخانه ای شده اند و این فاجعه بزرگی برای جهان است.

وی گفت: بیشتر مردم درختان هیركان و گونه های جنگلی را نمی شناسند و ذهنیت جنگلی مشترکی دارند. او باید حداقل از مسائل زیست محیطی آگاه باشد ، اما متأسفانه در این زمینه ، نه دانشگاه ها ، نه بخش های مرتبط و نهادهای غیردولتی توجه کمتری به این موضوعات دارند و به جای اقدامات دانش بنیان ، دارای تجربه واقعی هستند ، از احساسات بیشتری برخوردار هستند.

یکی از اعضای مجموعه باغ های هیرکانی با اشاره به تلاش مجموعه باغ های هیرکانی برای آگاهی بخشی و آموزش مردم در مورد اهمیت گونه های جنگلی هیرکانی و بازآفرینی آنها در شهرهای استان گفت: چنین پوشش های کاملاً طبیعی می تواند از تغییر اقلیم در در مقیاس بزرگ

شناسایی 180 گونه از درختان Hirkan

وی با بیان اینکه پس از 5 سال کار مداوم و تجربه باغ های پیچیده هیرکانی ، اکنون چهره شهرهای استان در زمینه فضای سبز تغییر می کند ، گفت: ققنوس، گونه های نخل ، خرزهره و یاس هلندی هستند و گونه های مخروطیان وارداتی و و را تشکیل می دهند در حالی که ما بیش از 180 گونه درخت و درختچه در جنگل های هیرکانی داریم که بیش از 80٪ آنها با آب و هوا ، آب و خاک شهرهای شمالی سازگار است ، بنابراین تعدادی از این گونه ها را در مناطق شهری و روستایی کاشته ایم. نشان داد که این امکان پذیر است و اکنون ، پس از سالها تلاش ، خوشبختانه شاهد هستیم که حتی روستاییان نیز به این روش گسترش فضای سبز روی آورده اند ، چیزی که در سالهای گذشته چندان مورد توجه نبوده است.

نجاتی با بیان اینکه در کاشت نوع نهال ها هدفمند عمل کردیم ، افزود: درختانی که می کاریم گونه هایی از جنگل هیرکان هستند که به راحتی نمی توان آنها را قطع کرد و از این نظر افق ما 10 سال نبود بلکه صد تا سیصد سال بود. . امروزه نهال بلوطی که می کاریم می تواند تا 400 سال دوام داشته باشد افرا ما می توانیم تا 180 سال زندگی کنیم و البته وقتی پایداری این درختان برقرار شود ، فضاهای دیگری نیز توسط مسئولان و افراد علاقه مند به طبیعت فراهم می شود تا فضاهایی که تاکنون به این روش ایجاد شده اند نهال این متفاوت بود روی این هیچ ساختمانی ساخته نمی شود و هرچه ساخت و ساز کمتری وجود داشته باشد ، می توان از انرژی بیشتری جلوگیری کرد ، آلاینده ها کمتر می شوند و امید بیشتری برای ایجاد هوای پاک تر و تعادل در طبیعت در آینده وجود دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا