عمومی

99 سال سخت و ضربه کورونا



من به مقامات دولتی توصیه می کنم که افزایش قدرت خرید مردم را در نظر بگیرند. برای سال 1999 ، 15٪ به دستمزد کارگران اضافه شد ، و دستمزد کارگران نامشخص بود. این افزایش حقوق فقط برخی از تورم ها را جبران می کند ، بنابراین دولت باید در نظر داشته باشد که قدرت خرید خانواده ها را افزایش دهد تا تصمیم گیری های طبیعی تر اقتصاد ایران با عادی سازی محیط انجام شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ، مهدی تقی ، استاد بازنشسته اقتصاد در دانشگاه علامه طباطبایی ، در این روزنامه نوشت. شرق وی نوشت: “اواخر سال گذشته و اوایل امسال علاوه بر شیوع تاج ویروس و مشکلات اقتصادی که در پی هزینه های بالای بخش درمان ، تعطیلی شرکت ها و کاهش تقاضا وجود داشت ، افت رایگان قیمت نفت نیز رخ داد.” اگرچه به نظر می رسد برنامه های اوپک با قطع تولید از کشورهای عمده صادر کننده نفت توافق کرده اند ، اما اوضاع در ایران متفاوت است ، جایی که فروش نفت ایران به دلیل تحریم های آمریکا و تسلط کرونا بر چین به پایین ترین حد خود رسیده است. کمتر از یک میلیون بشکه است و در بودجه نود و نه کاهش می یابد. درآمد کمتر نفت ، دلار کمتر ، وارد اقتصاد کشور خواهد شد. در چنین حالتی اگر قرار باشد واردات از خارج انجام شود ، به خصوص در رابطه با واردات دارو که این روزها مورد تقاضای زیادی است ، مشکلات جدی وجود دارد. در یک مقطع ، نرخ ارز دلار ، حدود دو سال پیش به حدود 20 هزار تومان افزایش یافت و یکی از دلایل خود این صرافی ها بود که با ورود به موقع دولت و بانک مرکزی ، با متخلفان برخورد می شد. اکنون کاهش درآمد ارزی هم می تواند این بازار را تغییر دهد. از طرف دیگر ، با شیوع ویروس تاج ، بهره وری منابع انسانی کاهش یافته و شماری از کارگران جان خود را از دست دادند و تعداد زیادی از آنها در قرنطینه بودند. امید است هرچه سریعتر ویروس از بین برود تا وضعیت اقتصادی بهبود یابد و عواقب بیماری کاهش یابد.

البته این روزها ما نیز باید در اقتصاد آرام باشیم ، زیرا اوضاع در اقتصاد ایران عادی نیست و پول زیادی برای پرداختن به هاله هزینه شده است. در شرایط فعلی ، تولید کشور نیز کاهش یافته که منجر به مشکلات اقتصادی شده است. این روزها ما نیاز به پشتیبانی تولید داریم. بانک ها باید تولید کنندگان را تأمین مالی کنند. این مهمترین گامی است که می تواند برای حمایت از تولید کنندگان برداشته شود ، زیرا بانک ها مهمترین مکان برای تأمین مالی تولید در شرایط فعلی هستند.

مشکلاتی که بخش تولید با آن روبرو است نیز یکی از جنبه های داستان است. تولید کنندگان همچنین به پشتیبانی مالیاتی احتیاج دارند. آنها قبلاً مالیات کافی را به دولت پرداخته اند ، بنابراین دولت منابع زیادی برای اداره کشور دارد. اکنون باید تولید کنندگان مالیات بگیرند ، مثلاً کمک هزینه های تخفیف و مشوق ، زیرا تولید آنها بسیار کاهش می یابد. تولید کنندگان باید بتوانند روی پاهای خود بایستند. این یکی از وظایف مهمی است که دولت برای ایجاد صلح در اقتصاد کشور باید انجام دهد.

در بحران ها معمولاً تراکم با سود افزایش می یابد. دولت باید این موارد را بررسی و کنترل کند. کالاهایی که کمبود آنها را گران کرده است باید از انبارها خارج شوند. البته وقتی قوانین خیلی سختگیرانه نباشند ، بعضی از افراد پنهان می شوند. برای صلح در اقتصاد این کشور باید به سختی برخورد شود.

همچنین برای خانواده ها مهم است که هنگام صحبت از اقتصاد ، آرامش خاطر داشته باشند. آنها صرفاً نیازهای زندگی را تأمین می کنند و نباید کالا یا غذا را ذخیره کرد. علاوه بر این ، مصرف و پس انداز مناسب ، رفتار اقتصادی صحیح است. بسیاری از این کالاها قابل فساد هستند و برای بعضی افراد نیز اخلاقی و اقتصادی نیست که مراجعه به فروشگاه ها و خرید آنچه در اختیارشان است خریداری کنند و در نتیجه کالاهایی که دیگران نیاز دارند کمیاب است.

انتظار نویسنده از اقتصاد ایران در سال 1999 نشانگر وضعیت اقتصادی روشن نیست. در صورت افزایش فروش نفت که به دیپلماسی ، از بین بردن تحریم ها یا فعالیت های اروپا در اینتکس و بازگشت قیمت نفت در بازارهای جهانی بالای 40 دلار نیاز داشته باشد ، می توان امیدوار بود با افزایش درآمد وضعیت اقتصادی کشور را بهبود ببخشد ، در غیر این صورت تورم ادامه خواهد یافت. ما با تعداد بیشتری از مردم روبرو خواهیم شد و قدرت خرید مردم روز به روز کاهش می یابد. در این حالت ، برای جبران فشار مردم باید دستمزدها را افزایش دهیم. من به مقامات دولتی توصیه می کنم که افزایش قدرت خرید مردم را در نظر بگیرند. برای سال 1999 ، 15٪ به دستمزد کارگران اضافه شد ، و دستمزد کارگران نامشخص بود. “این افزایش دستمزدها فقط برخی از تورم ها را جبران می کند ، بنابراین دولت باید در نظر داشته باشد که قدرت خرید خانواده ها را افزایش دهد تا ضمن عادی سازی محیط ، تصمیمات جدی تری برای اقتصاد ایران اتخاذ شود.”

انتهای پیام


نوشته های سایت طبق سیستم خبررسانی آنلاین، اقدام به انتشار مجدد محتوا می نماید، فلذا مسوولیت تمام مقالات سایت بر عهده منابع اصلی بوده و سامانه بر خط مجله زنده خبری هیچ مسوولیتی در قبال این مقاله ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا