استانی

مخالفت محیط زیست با ساخت محور بشرویه در زیستگاه یوزپلنگ آسیایی

مدیرکل دفتر زیستگاه ها و امور منطقه ای آژانس محیط زیست و محیط زیست می گوید این آژانس با احداث محور بوشرو-باجستان مخالف است که از دو منطقه حفاظت از محیط زیست و راهروهای یوزپلنگ آسیایی عبور می کند.

به گزارش مجله زنده خبری ، در روزهای اخیر خبر ساخت جاده ای در استان خراسان جنوبی (محور بشرویه – بجستان) باعث نگرانی فعالان محیط زیست شده است زیرا مجبور است از دو منطقه حفاظت شده افتهاری و مظفری عبور کند که از جمله زیستگاه های یوزپلنگ و راهروهای حفاظتی است.

از آنجایی که جمعیت یوزپلنگ های آسیایی در کشور ما به شدت در معرض خطر است و تصادفات جاده ای همیشه یکی از مهمترین تهدیدات جمعیت یوزپلنگ محسوب می شود ، انجمن های زیست محیطی از جمله انجمن یوزپلنگ های ایران نگران پیامدهای ساخت این جاده در این منطقه حفاظت شده هستند. راهرو. به حیات وحش هشدار داده می شود.

انجمن یوزپلنگ ایرانی با ارسال نامه ای به اداره زیستگاهها و امور منطقه ای سازمان حفاظت محیط زیست ، تأكید كرد كه دو منطقه حفاظت شده افتخاری در استان خراسان رضوی و منطقه حفاظت شده مظفری در استان خراسان جنوبی ، هسته احتمالی راهرو ترافیك هستند. از یوزپلنگهای یزد و خراسان جنوبی سمنان و خراسان رضوی هستند. اخیراً آثار و مشخصات یوزپلنگ در منطقه حفاظت شده مرز خواف به ثبت رسیده است که نشان دهنده حرکت این گونه از زیستگاه اصلی آن در مرکز به زیستگاه های شرقی کشور است.

انجمن هشدار می دهد که اگر جاده از منطقه افتخار و مناطق مظفری عبور کند ، خطر جدی از این راهرو و یک حلقه اتصال مهم وجود دارد.

در حالی که اداره کل راه و شهرسازی استان خراسان جنوبی اعلام کرد که ساخت این جاده در انتظار مجوز از سازمان حفاظت محیط زیست است ، رضا ایوگارد – مدیرکل دفتر زیستگاه ها و امور منطقه ای سازمان حفاظت محیط زیست – به مجله زنده خبری گفت: محور بشرویه-بجستان مورد مطالعه قرار گرفته و مشخص شده است که مسیر پیشنهادی برای ساخت این جاده علاوه بر تداخل با منطقه حفاظت شده مظفری ، با منطقه حفاظت شده افتخاری نیز تداخل دارد.

وی گفت: “ما با ساخت این جاده مخالفت کردیم.” مرزهای مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست باید رعایت شود.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا