عمومی

قره‌باغ کوهستانی و جنگی بی‌فرجام

جنگ راه حلی برای بحران قره باغ نیست و حل این بحران در میز مذاکره ، در مسکو و با مشارکت تهران امکان پذیر است.البته روسیه در حال حاضر علاقه ای به تغییر توازن در قفقاز ندارد.

طی دو هفته از آغاز جنگ ، نیروهای آذربایجانی هنوز به ارتفاعات منطقه قره باغ کوه نرسیده اند و نیروهای ارمنستان در موقعیت بالایی قرار دارند و ارتفاعات را اشغال می کنند. جامعه جهانی بیشتر از این جنگ ، به ویژه حضور نیروهای خارجی در آن ، مانند شبه نظامیان سوریه و لیبی مورد حمایت ترکیه در آذربایجان و نیروهای کرد پ.ک.ک با پشتیبانی ارمنستان ، نمی خواهد. و سازمان ملل

به نظر می رسد باکو با بسیج آنکارا و امید به حمایت از آن وارد این دور جدید از درگیری ها شده است و ترکیه نیز کمک قابل توجهی به آذربایجان کرده است و باکو امیدوار است که با یک صاعقه بتواند منطقه قره باغ کوهستانی را اشغال کند. . آنها آن را بازپس گرفتند ، اما با مقاومت نیروهای ارمنی ، نقشه آنها عملی نشد و در این زمینه چیز کمی حاصل شد.

در این میان روسیه از نزدیک تحولات میدانی را رصد می کند و اگرچه ترکیه رسما وارد نبرد شده اما هنوز پاسخی نداده است. این از هویت ملی خود دست نخواهد کشید و با توجه به تمایل آذربایجان و گرجستان برای روی آوردن به غرب در منطقه ، ارمنستان و حمایت از آن برای روس ها بسیار مهم است و روسیه نیروها و پایگاه های نظامی در این کشور دارد. ارمنی ها سلاح های استراتژیک مانند موشک های اسکندر و هواپیماهای سوخو -30 مستقر کرده اند که البته هنوز اجازه استفاده از آنها توسط نیروهای ارمنی در این نبرد وجود ندارد. جدا از روسیه ، از قدرتمند بودن آنها در کنگره آمریکا نیز نباید غافل شد.

حضور شبه نظامیان سوری مورد حمایت ترکیه در نبرد قره باغ که از رعیت بشار اسد هستند نیز برای ایران حساس و غیرقابل قبول است و مغایر با منافع ملی ایران است. و البته ، او می خواهد طرفین به میز مذاکره برگردند و چالش را به صورت دیپلماتیک حل کنند.

جنگ قره باغ کوهستانی به پایان نرسیده و هیچ آینده ای را نمی توان تصور کرد ، مگر از دست دادن جان و مال نیروهای آذربایجان و ارمنستان. از نزدیک ارائه شده

310 310

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا