ورزش و نشاط

جنگ در فوتبال اروپا؛ کودتای قدرت‌ها علیه یوفا

حسین خلیلی: سخنان آرسن ونگر ، سرمربی سابق آرسنال ، در سال 2009 منتشر شد: احتمالاً ثروتمندترین تیم های اروپا در 10 سال آینده لیگ جدیدی تشکیل می دهند زیرا فکر می کنند درآمد یوفا برای آنها کافی نیست.

آغاز اختلاف

یکشنبه شب بود که خبر به سرعت در رسانه های ورزشی جهان قرار گرفت. دوازده تیم مشهور اروپایی از سه کشور تصمیم گرفته اند ساختار یوفا را ترک کنند و یک تورنمنت جدید به نام سوپرلیگ اروپا را آغاز کنند. در حالی که خبر در میان تایید و تکذیب بود ، بیانیه رسمی 12 تیم به همه چهره ای رسمی و جدی داد. آرسنال ، منچستر یونایتد ، لیورپول ، تاتنهام ، چلسی و منچسترسیتی از انگلیس ، میلان ، اینترمیلان و یوونتوس تورینو از ایتالیا ، رئال مادرید ، بارسلونا و اتلتیکو مادرید از اسپانیا تیم هایی هستند که آماده حضور در این رقابت ها هستند.

در این بیانیه همه چیز در چند جمله کوتاه روشن شد: امروز دوازده باشگاه معتبر فوتبال اروپا گرد هم آمدند تا اعلام کنند که با ایجاد یک رقابت میان هفته ای جدید تحت عنوان سوپرلیگ ، تحت هدایت باشگاه های م foundسس توافق کرده اند. به نظر می رسد مدیران رئال و یوونتوس مهمترین نقش را در شکل گیری مسابقات داشته اند ، از جمله فلورنتینو پرز (رئیس رئال مادرید) به عنوان مدیرعامل ، آندره آنیلی (مدیرعامل یوونتوس) و جوئل گلاسر (معاون رئیس منچستر یونایتد) به عنوان مدیر عامل این ساختارهای جدید هستند.

ساختار سوپرلیگ

12 باشگاه موسس انتظار دارند سه باشگاه دیگر نیز به حلقه آنها بپیوندند. این 15 تیم به همراه 5 تیم دیگر که به دلیل موفقیت در فصل قبل صعود می کنند ، در سوپرلیگ حضور خواهند داشت. سوپرلیگ در ماه آگوست در دو گروه ده تیمی آغاز می شود که دو بازی دو طرفه در خانه و خانه انجام می دهند و سه تیم اول هر گروه مستقیماً به مرحله یک چهارم نهایی می روند. تیم های چهارم و پنجم از هر دو گروه در دو مسابقه دور دو مکان باقی مانده در مرحله یک چهارم نهایی را پاک می کنند. ساختار دو بازی حذفی دور برای رسیدن به فینال در پایان ماه خواهد بود و فینال در قالب یک مسابقه در زمین بی طرف برگزار می شود.

دلیلی که 12 کشور برای برگزاری چنین جامی عنوان کرده اند ، اختصاص منابع ناکافی توسط یوفا برای این تیم ها است. در لیگ قهرمانان ، هر تیمی که به عنوان قهرمانی برسد در مجموع حدود 72 میلیون یورو جایزه دریافت می کند. در ساختار سوپرلیگ اروپا اما به هر تیمی که وارد می شود حدود 450 میلیون یورو تعلق می گیرد. پیش بینی می شود تیم ها برای جبران خسارات وارده در اثر اپیدمی تاج ، تقریباً 3 میلیارد دلار غرامت دریافت کنند.

غایبان شناخته شده

در بین 12 تیم تشکیل دهنده لیگ ، حضور چندین تیم شناخته شده از آلمان و فرانسه کمی غیر منتظره است. بایرن مونیخ و دورتموند آلمان و پاری سن ژرمن فرانسه مهمترین غایبان این لیست هستند. در همین حال ، هانس-یواخیم واکه ، رئیس دورتموند اعلام کرد که هم بایرن مونیخ و هم دورتموند پیوستن به سوپرلیگ اروپا را رد کرده و به رقابت در لیگ قهرمانان ادامه خواهند داد.

در مورد پاری سن ژرمن گفته می شود که در بالاترین سطح در این باشگاه اعتقاد بر این است که پیوستن به سوپرلیگ بی احترامی به اصول فوتبال است. پاریسی ها معتقدند که رقابت های اروپا نباید فقط به ثروتمندترین باشگاه های قاره محدود شود و باشگاه های کوچکتری مانند آتالانتا ، آژاکس یا لستر باید بتوانند شانس خود را امتحان کنند.

در همین حال ، پورتو به دلیل عملکرد موفق خود در این فصل قصد انتقال به UCL را دارد. اما چند ساعت بعد ، رئیس باشگاه پرتغالی پینتو داکوستا اعلام کرد که این باشگاه با پیوستن به سوپرلیگ اروپا موافقت نکرده و عضوی از این لیگ نخواهد بود.

اقدام جدایی طلبانه

در حالی که رسانه ها و همه ارکان فوتبال از شکل گیری چنین جنجالی انتقاد می کردند ، تیم ها خود اقدامی انجام دادند که در نوع خود بسیار عجیب بود. دو باشگاه انگلیسی چلسی و آرسنال ابتدا جدایی خود را از اتحادیه باشگاه های اروپا اعلام کردند. رئیس باشگاه یوونتوس ، آندره آ آنیلی ، که رئیس اتحادیه باشگاه های اروپا بود نیز استعفا داد.

جنگ در فوتبال اروپا؛  کودتا علیه یوفا

این رنگ و بوی تجزیه طلبی را به خود می گیرد ، زیرا می دانیم که هر باشگاه حرفه ای یوفا برای شرکت در مسابقات قهرمانی اروپا و لیگ داخلی خود باید عضو این اتحادیه باشد. به عنوان مثال ، خروج چلسی و آرسنال از اتحادیه فوتبال اروپا ، به عنوان مثال ، به معنای خروج هر دو تیم از لیگ برتر و لیگ قهرمانان است.

همه در برابر 12

اعلام این خبر کافی بود تا همه عناصر رسمی دنیای فوتبال واکنش منفی و تندی نسبت به آن نشان دهند. فیفا به عنوان رسمی ترین و عالی ترین نهاد فوتبال با مخالفت با این لیگ ، آن را مغایر روح فوتبال خواند. در بیانیه مشترک با لیگ های اسپانیا ، انگلیس و ایتالیا و همچنین فدراسیون های فوتبال ، یوفا گفت: “اگر این اتفاق بیفتد ، ما یک بار دیگر تکرار می کنیم که یوفا ، اتحادیه فوتبال انگلیس ، لیگ برتر ، سری آ ، فدراسیون های فوتبال اسپانیا و ایتالیا و حتی فیفا و همه شرکت های تابعه ما برای جلوگیری از این ایده دور هم جمع می شوند.

در همین حال اخبار و شایعاتی در فضای مجازی منتشر شده است که نشان می دهد در صورت عملی شدن این مشکل عواقب زیادی به دنبال خواهد داشت. برخی گفتند 12 تیم از حضور در لیگ های داخلی خود منع می شوند. حتی برخی تا آنجا پیش رفته اند که می گویند فیفا در صورت نهایی شدن برنامه از بازی بازیکنان این تیم ها در تیم های ملی خود جلوگیری می کند. حتی طبق برخی اخبار ، سیاستمداران در معرض این موضوع قرار گرفته اند. از آنجا که بانک آمریکایی JP Morgan حامی مالی اصلی سوپرلیگ است ، جو بایدن ، رئیس جمهور ایالات متحده تهدید به تحریم بانک ها و م institutionsسسات ایالات متحده کرده است.

در بحبوحه این رویدادها ، یوفا دیروز جلسه ای برگزار کرد که مفاد اصلی آن ساختار جدید لیگ قهرمانان 2024 بود. به گفته این رسانه ، لیگ جدید به سبک مدل سوئیسی و با حضور 36 تیم برگزار می شود. هدف این برنامه جلب رضایت باشگاه های ثروتمند یوفا و جلوگیری از تحقق ایده سوپرلیگ اروپا است.
بر این اساس ، در مرحله اول هر تیم با 10 تیم دیگر به میدان می رود که 5 بازی در خانه و 5 بازی خارج از خانه خواهد داشت. سپس 8 تیم اول جدول با 36 تیم به مرحله یک هشتم نهایی ادامه می دهند. مقام های نهم تا بیست و چهارم نیز به مرحله پلی آف راه یافتند و 8 تیم به مرحله بعد صعود می کنند.

در مرحله بعدی 16 تیم حضور خواهند داشت و بازیهای باقیمانده دقیقاً مانند ساختار مرحله یک شانزدهم نهایی لیگ قهرمانان برگزار می شود. با این قالب جدید ، هر تیم در مرحله گروهی به جای 6 بازی ، 10 بازی خواهد داشت و تعداد کل بازی ها از 125 بازی به 225 بازی می رسد.

258 41

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا