اجتماعی

افزایش ۳۷ درصدی مزارع کشت خشخاش در افغانستان

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا به افزایش تعداد مزارع خشخاش در افغانستان اشاره کرد و گفت: بر اساس اعلام دفتر مبارزه با مواد مخدر و جنایت سازمان ملل متحد (UNODC) ، سالانه بیش از 224000 هکتار مزارع در افغانستان در سال 2020 در روند رشد خشخاش ، که در مقایسه با سال گذشته ، شاهد افزایش 37 درصدی کشت کوکنار در این کشور هستیم.

به گزارش مجله زنده خبری ، سردار مجید کریمی در دیدار تعاملی با رئیس و نمایندگان کمیته اجتماعی مجلس ، ضمن ابراز خرسندی از این فرصت ، اقدامات و دستاوردهای دستگاه های انتظامی در مبارزه با مواد مخدر را تشریح کرد و گفت: امیدواریم برای کار با همدیگر. از بین بردن چالش ها و شکاف ها در مبارزه با قاچاق و ترانزیت مواد مخدر.

وی با اشاره به حجم زیاد تولید مواد مخدر در افغانستان خاطرنشان کرد: پس از 19 سال حضور نظامیان غربی در افغانستان به بهانه مبارزه با قاچاق مواد مخدر ، متأسفانه امروز تنها شاهد کاهش تولید و مبارزه با این آفت نیستیم. آنها در کنار آنها نبودند ؛ برعکس ، کشف بیش از 20 تن مت آمفتامین (شیشه) تخلیه شده از افغانستان در خاک جمهوری اسلامی ایران در سال 1399 نشان دهنده تولید مکرر داروهای صنعتی و سنتی در این کشور است.

وی افزود: از آنجا که یکی از خواسته های مقام معظم رهبری ضربه زدن به مبانی مالی قاچاق مواد مخدر و شبکه های ترانزیت است ، این نگرانی همیشه در دستور کار پلیس مبارزه با مواد مخدر بوده است. سال گذشته ، پلیس توانست خسارت قابل توجهی به پایگاه های اقتصادی و مالی فروشندگان مرگ وارد کند ، که در نوع خود بی سابقه است.

سردار کریمی در بخشی دیگر از سخنان خود به تمرکز اقدامات کنترل مواد مخدر پلیس ناجا برای مبارزه با مواد مخدر در مرزهای شرقی کشور اشاره کرد و گفت: عمق کشور ، کشف بیش از 76 درصد مواد مخدر در شرق و مرزهای جنوب شرقی موفقیت نیروی انتظامی در این زمینه است.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا همچنین با اشاره به چالش ها و کاستی های موجود در زمینه مبارزه با مواد مخدر در کشور تصریح کرد: عدم اجرای دقیق و کامل سیاست های متداول مبارزه با مواد مخدر توسط مقام معظم رهبری اعلام شده است. کاهش مجازات مجرمان مواد مخدر ، اختلاف بین جرم و مجازات ، وجود خلأهای خالی در مبارزه با قاچاقچیان مواد مخدر و غیره. از جمله چالش هایی است که آنها با هم افزایی و چشم انداز مثبت اعضای کمیته اجتماعی پارلمان امیدوارند و این روند را تسریع می کنند. قانون جدید مبارزه با مواد مخدر

سردار کریمی در ادامه به ضرورت توانمندسازی معتادان متجاهر پس از ترک آنها اشاره کرد و افزود: توانمندسازی و حمایت از معتادان متجاهر که در مراکز ترکیه نگهداری می شود همواره مورد توجه پلیس است و امیدواریم با ایفای نقش سازمان هایی که مسئول حفظ و توانمندسازی هستند وابستگان افزایش می یابد

ولی اسکندری ، رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی ، ضمن ارزیابی احتمال ، از نقش و موقعیت پلیس در مبارزه با مواد مخدر در مبارزه بی رحمانه با قاچاقچیان مواد مخدر صحبت کرد و افزود: من با تمام وجود مواد مخدر را احساس می کنم. و امیدوارم موانع موجود تا حد امکان از طریق هم افزایی برداشته شوند.

وی افزود: با توجه به ضرورت انسداد مرزها برای جلوگیری از ورود مواد مخدر به کشور ، جلساتی در این زمینه تشکیل شده و موضوعاتی در مجلس مطرح شده است و قرار است با استفاده از ظرفیت سال های آینده مرزهای کشور مسدود شود. نیروی انتظامی.

وی در ادامه بر لزوم ایفای نقش سایر سازمان ها و نهادهای مسئول در مبارزه با مواد مخدر تأکید کرد: افزود: موضوع مواد مخدر همواره یکی از اصلی ترین آسیب های اجتماعی در جلسات کمیته اجتماعی مجلس است و امیدواریم به هم افزایی بیشتری برسیم. “ضعف سایر دستگاه ها ، ما روند مطلوب تری را برای کنترل این آسیب های اجتماعی خواهیم دید.

اسکندری در خاتمه به اولویت رفع شکاف در بحث دستگیری و آزادی متهمان مواد مخدر اشاره کرد و افزود: کمیته اجتماعی مجلس در مواردی مانند بازنگری و به روز رسانی قوانین ، رفع شکاف ها ، افزایش خطوط اعتباری مربوطه ، مواد مخدر ، آمادگی کامل را دارد. برگزاری جلسات دوره ای با حضور کارکنان سایر سازمانها و موسسات مرتبط و غیره.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا