عمومی

امنیت و ثبات – مجله زنده خبری

مؤمن امنیت خود را از خدا و یاد خود می گیرد و اگر راه درست را انتخاب کرده باشد طوفان حوادث نمی تواند او را از بین ببرد. انواع مختلفی از امنیت وجود دارد، اما مهمترین آنها بر اساس یا بر اساس زمینه ایجاد می شود. امنیت سیاسی در مرحله بعدی قرار دارد. بدون قدرت و اقتدار، هیچ کشوری نمی تواند از موضع قدرت در مذاکرات سیاسی صحبت کند و ناگزیر تحت انقیاد نیروهای ظالم خواهد بود. اگر برنامه ای داشته باشید بعد از آن امنیت دیگری ظاهر می شود.

اولین نتیجه داشتن امنیت این است که باید در همه امور به ویژه در مسائل اقتصادی ثبات ایجاد کند. اگر ثبات نباشد، امنیت را تهدید می کند.

امنیت نقطه مقابل ترس است. وقتی ترس وجود دارد، انسان تصمیمات عجولانه می گیرد و این امر بر گفتار، رفتار، قانون گذاری و حتی قضاوت او تأثیر می گذارد. اما اگر یقین و ثبات وجود داشته باشد، آینده قابل پیش بینی و تصمیم گیری ها عقلانی و مبتنی بر استدلال خواهد بود.

اگر به کشورمان نگاه کنیم، نه تنها در این دولت بلکه در اکثر دولت های گذشته نیز با وجود اینکه امنیت در حد مطلوب بود، نتوانست ثبات ایجاد کند. قوت و ضعف آن به سیاست دولت بستگی دارد. نمونه آن رقابت گران فروشی، کم فروشی و احتکار است که ناشی از عدم ثبات است.

اکنون شاهد این نوسان در خرید و اجاره خانه هستیم، در افزایش بسیار زیاد شرکت های معاملاتی و درصدی از فروشندگان ملکی، در ساخت و ساز خانه که مردم از افزایش قیمت ها به خصوص کارهای چوبی در رقابت برای خرید کالا به ستوه آمده اند. مردم ثبات قیمت ها را نمی بینند، در توجیه فروشندگان برای افزایش قیمت کالاهایشان و ترس خریداران از اینکه به دلیل کاهش ارزش پول ملی نتوانند کالای مورد نظر خود را به دست آورند. ، و بسیاری مسائل و موارد دیگر که عدم ثبات است. این باعث نگرانی برخی از مردم در مورد هزینه و حتی کمک می شود.

این نوسان قیمت در تعدیل پروژه ها و کسری بودجه به خوبی عمل می کند. همه از فردا می ترسند، پول خود را به کالا تبدیل می کنند و آن را احتکار می کنند. این بسیار ناخوشایند و خطرناک است!

نارضایتی اقشار مختلف بدون شاخص های مناسب و افراد معتقد به پیشرفت راه به جایی نمی برد و عرصه را بر اصلاح طلبان تنگ می کند.

این چشم اسفندیار (پاشنه آشیل) دولت کنونی در آستانه اولین سال ریاستش است. تعارف را باید کنار گذاشت. چشم آشوبگران را کور کرد و گناهکاران را بدون رحم معرفی و مجازات کرد وگرنه چشم مردم کور می شد. اگرچه امنیت در کشور برقرار شده است، اما نبود ثبات همه را نگران کرده است! نکته این است که

آیا کسانی که امنیت ایجاد می کنند نمی توانند ثبات ایجاد کنند؟

نمی خواهید یا نمی دانید چگونه این کار را انجام دهید؟

آیا منافع برخی از افرادی که نامشان فاش و پیگرد قانونی ندارد؟

آیا بانک ها و بانک مرکزی که رکن مهم تولید نقدینگی هستند در این زمینه مقصر هستند؟

آیا اینها افراد غیرهمکار هستند و اگر بله، چه طبقه ای از مردم هستند؟ از کلمه مردم زیاد استفاده می شود.

آیا آقای رئیس جمهور گاهی افراد خوب اما کم تجربه را به کار گماشته بودند و مجلس موافقت می کرد که آنها را همراهی کند؟

آیا این عدم ثبات به مشکلات بیرونی مربوط می شود؟

آیا رئیس جمهور حق نداشت که بگوید ما نمی خواهیم مسائل اقتصادی را به مسائل خارجی گره بزنیم؟ اما اکنون بیش از گذشته به مسائل بیرونی گره خورده تلقی می شود!

وقتی شعار مبارزه با آمریکا داده می شود واقعا ناراحت کننده است که به دلیل نوسانات قیمت هر لحظه تصاویر دلار آمریکا روی صفحه جمهوری اسلامی پخش می شود و مبادله بر اساس دلار تقویمی است.

آیا روابط با کشورهای همسایه که سیاست بسیار خوبی (اما در عین حال شکننده) است، نمی تواند حداقل تا حدودی بر اساس ارز کشورها اجازه معاملات را بدهد؟ خیلی سخته؟

آیا روسیه بالاخره وابستگی خود به دلار را کاهش نداد؟ آیا پول روسیه با وجود جنگ و تحریم گران نشد؟ اگر ما با آنها دوست هستیم یا آنها با ما، چرا ما یاد نمی گیریم و با روش آنها توصیه نمی کنیم؟ افزایش ارزش پول ملی و حفظ آن یکی از اساسی ترین مسائل است. این هم مربوط به دولت و هم به مجلس است. برنامه های ساعتی برای ایجاد بدون تخصص مشکلی را حل نمی کند از ترس اینکه چنین اتفاقی نیفتد.

تعهد به لغو تحریم ها دور از ذهن به نظر می رسد مگر اینکه یک طرف شکست بخورد. اگر ایران نکول کند عملاً از حقوق از دست رفته خود چشم پوشی کرده است و اگر آمریکا نکول کند، مقداری از آزار و اذیت خود کاسته است و آمریکا هرگز نمی خواهد این کار را بکند زیرا مجلس آن کشور دستش را بسته است. پس درونی فکر کنید و سیاست خارجی خود را بر اساس سیاست داخلی بسازید وگرنه دیر یا زود تسلیم می شوید و آن وقت حداقل راضی می شوید و نتیجه آن تحقیر دیگری خواهد بود!

دلیل اینکه عده ای می خواهند فقط ایران رای ممتنع بدهد چیزی نیست جز منطق «مگر آن قدرت خیلی قوی»!

در باغ سبز پیشرفت و تقویت پول ملی را با برنامه ریزی درست نشان می دهید، مردم واقعی قطعا همکاری خواهند کرد. تعلل جایز نیست به قول خودشان دیر می شود!

دکمه بازگشت به بالا