عمومی

خودروهایی که به‌زودی وارد بازار می‌شوند

خودروسازان هم اکنون با ضرر 150 هزار میلیارد تومانی مواجه هستند. این امر باعث کاهش جریان نقدینگی در خودروسازان شده است، اما مسئولان این صنعت امیدوارند در شرایط فعلی پروژه های بزرگی مانند حذف پلت فرم های قدیمی و تولید بر اساس پلت فرم های جدید را اجرا کنند.

به گزارش مجله زنده خبری دنیای اقتصاد وی نوشت: نقشه راه تحول صنعت خودرو ایران از طریق راه اندازی پلت فرم در شرایطی در دولت سیزدهم مطرح شد که پیش بینی می شود مشکلات نقدینگی ناشی از قیمت گذاری دستوری خودرو مانع بزرگی در تداوم این زمان باشد. “

بر اساس نقشه راه تحول صنعت خودرو ایران که در دولت سیزدهم در دستور کار قرار گرفت و بخش مهمی از آن به مقابله با تحریم های صنعت خودرو اختصاص دارد، حرکت به سمت پلتفرم های جدید و رویکرد پلت فرم پوست اندازی برجسته می شود. . بنابراین، خودروسازان محصولات و پلتفرم های قدیمی خود را با محصولات مبتنی بر پلت فرم ها یا ساختارهای اختصاصی جدید جایگزین می کنند. همانطور که گفته شد مسیری که دولت سیزدهم برای توسعه و تداوم صنعت خودرو کشور طی کرده است بیشتر در راستای سرپیچی از تحریم های بین المللی است چرا که دولت از ابتدا تعهدات خود را با برجام و فعالیت های هسته ای کشور و با وی پیش بینی کرد تحریم ها تا سال ها مهمان اقتصاد کشورمان باشد، برای صنعت خودرو پیش بینی کرد.

اینکه زیرساخت های این برنامه ریزی برای اجرای نقشه راه تحول صنعت خودرو ایران هموار است یا خیر، سوالی است که متولیان این صنعت باید به آن پاسخ دهند. اما آنچه مشخص است این است که سیاست گذار با اصرار بر مسائل و مشکلاتی که منجر به انباشت زیان در صنعت خودرو شده است، قطعا نمی تواند در صنعت خودرو به خودکفایی برسد. یکی از این مشکلات قیمت گذاری و اجاره اجباری است که در کنار این سیاست بین افراد خاص توزیع می شود و خودروساز را متوجه ضرر هنگفتی می کند. خودروسازان هم اکنون با ضرر 150 هزار میلیارد تومانی مواجه هستند. این امر باعث کاهش جریان نقدینگی در خودروسازان شده است، اما مسئولان این صنعت امیدوارند در شرایط فعلی پروژه های بزرگی مانند حذف پلت فرم های قدیمی و تولید بر اساس پلت فرم های جدید را اجرا کنند.

البته این ایده یا نقشه راه بیش از یک دهه است که در بین متولیان صنعتی کشور دست به دست می شود، بنابراین نظرات در این زمینه فراوان است. حتی در سال هایی که تحریم ها به شدت شرایط فعلی نبود و خودروسازان از منابع مالی مناسبی برخوردار بودند، صنعت خودروی کشور ترجیح داد این منابع را صرف مسائل غیرتولیدی کند و توجه چندانی به خراشی روی پلت فرم نداشت. اکنون به نظر می رسد که شرایط کنونی سیاست را وادار کرده است تا مسیری را انتخاب کند که باید سال ها پیش می رفت.

از سال 1376 همزمان با اعمال محدودیت های شدید بین المللی بر اقتصاد ایران، صنعت خودرو جزو اولین صنایعی بود که طعم تلخ تحریم ها را چشید. عقب نشینی شرکای خارجی خودروسازان، توقف واردات قطعات ضروری محصولات تولیدی، کاهش چشمگیر تولید خودرو و علاوه بر این موارد، تقویت نظارت دولت بر کار خودروسازان، با آن مواجه شد. شرایط سخت برای صنعت خودرو علاوه بر همه این موارد، تداوم قیمت گذاری دستوری از یک سو و افزایش هزینه های تولید از سوی دیگر، صنعت خودرو را با کمبود نقدینگی و زیان دهی تولید مواجه کرده است. با این سخنان بسیاری از پروژه های توسعه محصولات یا ارتقای کیفیت تولید خودرو متوقف شد و خودروسازان تنها موظف به ادامه تولید شدند. اکنون صنعت خودرو کشور در وضعیت بهبود نسبی قرار دارد و تیراژ آن نسبت به سال‌های 1388 و 1379 مطلوب‌تر است، اما به دلیل قیمت‌گذاری دستوری، مشکلات کمبود نقدینگی در شرکت‌های خودروسازی پابرجاست.

بر این اساس، با وجود این شرایط، سیاستمداری که زنگ توقف مذاکرات برجام و ادامه تحریم ها را دریافت کرده، به دنبال راه حلی در صنعت خودرو است. به این ترتیب نقشه راه تحول صنعت خودروی ایران نیز بر همین اساس ترسیم شده است. همانطور که پیشتر گفتیم اجرای این سند قطعا نیازمند زیرساخت هایی از جمله ساماندهی نقدینگی سه شرکت خودروسازی کشور است که زیان انباشته و زیان تولید آنها دستشان را برای اجرای طرح های عمرانی بسته است. به گفته بسیاری از کارشناسان، اگر سیاستمداران به فکر زیرساخت نباشند، این سند نیز به اسناد بی خاصیت قبلی که بسیار بلندپروازانه بود و امکان اجرایی نداشت، می پیوندد.

از سوی دیگر، این وزارتخانه به طور جدی درگیر خصوصی سازی و واگذاری سهام دولتی است که به نظر می رسد با طرح تحول صنعت خودرو سازگاری ندارد. در صورت انجام واگذاری سهام، قطعاً سهامدار اصلی، قیمت‌گذاری یا رویکرد حذف بسترهای قدیمی و تولید محصولات جدید را برنامه‌ریزی می‌کند و سیاست‌گذاری که از قبل نقشه راه را طراحی می‌کند، دیگر تصمیم‌گیرنده در این حوزه نخواهد بود.

مقاومت در برابر تحریم ها

همانطور که گفته شد، دولت سیزدهم در ابتدای کار خود زمینه ای را برای تامین امنیت خودروسازی در کنار جریان تحریم ها فراهم کرد. یعنی این دولت به دنبال راه حلی برای صنعت خودرو بوده که دلالت بر ادامه تحریم ها دارد. واضح است که خودرو یکی از صنایع محرک در اقتصاد کشور است و رشد تولید هم افزایش شاخص های صنعتی و هم رشد اقتصادی را در پی خواهد داشت. بنابراین برنامه ریزی این صنعت برای سیاستگذاران و دولت حائز اهمیت است. اما پیشتر اشاره شد که بر اساس نقشه راه تحول صنعت خودروی ایران، در بخش برنامه تحول، حرکت به سمت پلتفرم های جدید و رویکرد پلتفرم زدایی برجسته شده است، بومی های جدید جایگزین ها و اهداف زیادی را تعریف کرده اند.

در این مقاله تاکید شده است که اگر خودروسازان تولید خود را از طریق پلتفرم ها یا ساختارهای داخلی افزایش دهند، شتاب طراحی محصول و دانش فنی در اختیار آنها قرار خواهد گرفت و تاب آوری صنعت خودرو کشور در برابر تحریم ها افزایش می یابد. اما این سوال پیش می آید که چرا در شرایط فعلی وزارت حراست مجبور به حذف سکو یا سازه های قدیمی است؟ در این زمینه در سند ذکر شده است که این محصولات از نظر کیفی و همچنین دستیابی به استانداردهای 85 گانه دارای مشکلات فراوانی هستند، بنابراین یکی از مهمترین رویکردهای دستیابی به کیفیت در صنعت خودروسازی کشور، تمرکز بر توسعه محصولات جدید مبتنی بر پایه است. روی سکوها یا زیرساخت های جدید.

اما نکته دیگری که در سند تحول به آن تاکید شده، تولید خودروهای اقتصادی است. با حذف برخی از محصولات اقتصادی کشور مانند پراید یا 405، جای خالی این گونه خودروها توسط خودروسازان پر نشد، از این رو در سند توسعه صنعت خودرو ایران راه هایی برای پرکردن این خلاء وجود دارد. در این سند تاکید شده است که ایجاد جایگزین برای محصولات اقتصادی تنها از طریق توسعه محصولات داخلی بسیار داخلی امکان پذیر خواهد بود، همچنین در سند مذکور تاکید شده است که واردات نمی تواند خلاء خودروهای اقتصادی بازنشسته را پر کند. از این رو توسعه زیرساخت های اقتصادی مدرن که در سال های اخیر مغفول مانده بود، در برنامه های توسعه محصول خودروسازان داخلی قرار گرفت.

اما برخی از مهم ترین پروژه های توسعه محصول جدید در خودروسازان داخلی از آن است. طراحی و توسعه خودروی ایران خودرو “ری را”، طراحی و توسعه خودروی آریا سایپا، طراحی و توسعه خودروی اقتصادی سایپا، طراحی و توسعه خودروی اقتصادی ایران خودرو (و محصول اقتصادی نوع برقی)، طراحی و توسعه خودروی ایرانی بر اساس پلت فرم تندر، طراحی و توسعه ماشین اطلس. با این حال، سیاستگذار در نقشه راه تحول صنعت خودرو ایران نیز خاطرنشان کرد: توسعه صنعت خودرو بر اساس ساختارهای بومی تنها به دو خودروساز بزرگ کشور محدود نمی شود و اجرای این رویکرد در بخش خصوصی نیز مبتنی بر هم افزایی است. روند توسعه محصول شرکت کرمان موتور در توسعه محصول نیز نشان از برند داخلی و دستیابی به داخلی سازی تقریبا 80 درصدی دارد.

اما علاوه بر این، این سیاستگذار تاکید می کند که خودروسازان علاوه بر رویکرد پلت فرم و تولید محصولات جدید، در مراکز تحقیقاتی نیز در به روز رسانی رویکردهای جدید در صنعت خودرو از جمله توسعه خودروهای برقی، اتصال، خودسازی فعال هستند. رانندگی وسایل نقلیه و حمل و نقل مشترک و نمونه های صنعتی این پروژه ها نیز ساخته شده و تست های اعتبار سنجی را پشت سر می گذارد.

خودروهای جدید در حال تولید

وزارت ایمنی پروژه های راهبردی این دو شرکت ایران خودرو و سایپا را به عنوان بخشی از سیاست های صنعت خودرو کشور شناسایی کرده است. علاوه بر طراحی و توسعه محصولاتی مانند ری را، آریا و خودروی اقتصادی دو شرکت و همچنین طراحی و توسعه خودروی ایرانی بر اساس پلت فرم تندر، جدولی از پروژه های استراتژیک منتشر شده است. ایران خودرو و سایپا برای تولید خودروهای سواری . این جدول حاکی از آن است که خودروی شاهین CVT ساخت شرکت سایپا از اول اسفندماه سال جاری تولید خود را آغاز می کند و طبق برنامه زمان بندی شده پیشرفت 80 درصدی در اجرای پروژه حاصل شده است. همچنین کل بودجه و همچنین بودجه جذب شده برای این پروژه 72.2 میلیارد تومان بوده است.

محصول دیگر شاهین پلاس است که بودجه آن در دست تهیه و 30 درصد پیشرفت است. این خودرو در دو فاز تا پایان سال جاری و تیرماه سال آینده وارد خط تولید می شود. تولید آریا نیز از 24 اسفند آغاز می شود. این پروژه نیز 60 درصد پیشرفت داشته است. خودروی اطلس نیز با مجموع بودجه 404.3 میلیارد تومانی در دستور کار قرار گرفته است. شروع تولید این محصول اول خرداد 1402 می باشد.سهند یکی دیگر از محصولاتی است که بدون تامین مالی 34 درصد پیشرفت داشته است. این خودرو اول شهریور سال آینده وارد خط تولید می شود.»

خودروهایی که به زودی وارد بازار می شوند

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا