عمومی

نامه سرگشاده به جامعه قضات صالح کشور

1- در این مدت علیرغم فراز و نشیب های فراوان، به دلیل حضور قضات فاضل، شجاع و آسیب ناپذیر در این نهاد، تصمیماتی صادر شد که به دلیل دقت، معقول بودن و انطباق با آنها در تاریخ نظام قضایی ایران می درخشید. قانون و شرع و مایه مباهات و مباهات جهانیان بوده و اکنون منبع غنی دانش حقوقی هستند.

2- در این دوره قوه قضائیه شریف رکن حفظ حقوق عمومی اعم از خصوصی و کیفری و اجرای عدالت و تامین آزادی ها بود و مردم ایران در پناه اسطوره ها و ارکان قوه قضائیه احساس راحتی می کردند. دانش سیستم قضات ضعيف و گاه درز، كم و شناخته شده بودند كه به لبنان فرستاده و به سلول انفرادي محكوم شدند.

3- پس از انقلاب اسلامی با ورود شخصیت های اجتهاد و گواهات به دستگاه قضایی، این امید روزافزون به وجود آمد که دانش حقوق تحت تکفیه توسعه و توسعه یابد و نمونه عدل اسلامی و نمونه ای برای ارائه باشد. به جهان

4- تندروی روزهای اول پس از انقلاب لکه ننگی بر چهره حکومت اسلامی است که هرگز نمی توان آن را نادیده گرفت.

5- در این روزهایی که کشور ما با بحران ناآرامی مواجه است و تمام مشکلات ناشی از ناتوانی دولت ها در تامین آنها به دامان دستگاه قضایی سرازیر شده است، قضات کشورمان با آزمونی عظیم روبرو هستند. امتحانی که مردم ایران آن را رعایت می کنند و عاقبتش پروردگار متعال است. الیس الله اعلی!

6- آقایان! از جنابعالی انتظار درک و نظر عمیق داریم مخصوصاً در مورد دما که بنا به اجماع فقها بلکه همه عقلای جهان جای احتیاط است. خاطره تاریخ اشتباهات و تسامح در خون و مجازاتهای ناعادلانه مردم را فراموش نخواهد کرد! به این حدیث نبوی توجه کنید;

اگر محدودیتی برای مسلمانان وجود داشته باشد، اگر برای مسلمانان پیدا کنم، آن را می پذیرم. (کنزال امل/12971)

این حکم شریف در زمانی از سوی پیامبر رحمت (ص) صادر شد که هنوز اثری از اندیشه تفسیر مضیق از امور جزایی، چه در مغرب زمین و چه در هیچ نقطه ای از جهان وجود نداشت.

7- پذیرش اصطلاحات و رهنمودهای حقوقی در حقوق جزا ایران از نظر شرعی امری پسندیده نیست، زیرا برای تفسیر و تبیین آنها باید به منابع معتبر حقوقی و البته اجتهاد قضایی مراجعه کرد، در غیر این صورت. انشاءالله تصمیم صادر شده غیر قانونی خواهد بود.

8- حیف است که امروزه افرادی در مناصب بدون اطلاع از الفبای قضاوت و آگاهی از سختی امر به دستگاه قضایی تکلیف و دستور می دهند. افراد بی خبر و غیرمسئول هیچ گاه بر قضات محترم، دانا، شجاع و خداپسند اثری نمی گذارند و باعث بی احتیاطی و بی توجهی خداوند به علائم و جان ها نمی شوند.

9- رعايت دقيق آيين دادرسي كيفري كه يكي از زيباترين راههاي تمدن و خرد انساني است و توجه همه جانبه به رعايت حقوق متهم و در كنار همه اين اصول توجه به اصل انساني ـ اسلامي تدبير الزامي است. از شما با داشتن سمت های عالی قضایی به ویژه سمت سرپرستی.

رباق لبال مرصاد (فجر/14) سلام الله علیه

سید مصطفی محقق داماد – 24 آذرماه

6565

دکمه بازگشت به بالا