اجتماعی

درباره ذخیره‌گاه زیست کره «هامون» چه می‌دانید؟

دریاچه و تالاب های بین المللی هامون پس از دریای خزر و دریاچه ارومیه ، هفتمین تالاب بین المللی در جهان و دوازدهمین ذخیره گاه زیست کره ثبت شده در یونسکو ، سومین دریاچه بزرگ ایران است.

به گزارش مجله زنده خبری ، برنامه حفاظت از یونسکو ، معروف به ذخیره گاه زیست کره ، یکی از برنامه های استراتژیک برای حفاظت از محیط زیست است. ایران 13 ذخیره گاه زیست کره دارد که یکی از آنها منطقه حفاظت شده هامون است.

منطقه حفاظت شده هامون به دلیل قرارگیری در مرکز کویر و مناطق نیمه بیابانی ایران و افغانستان ، تنها زیستگاه پرندگان مهاجر در مناطق شرقی کشور است. تالاب هامون از سه قسمت تشکیل شده است: حموری “صبوری” در شمال سیستان ، هامون “پوزک” که 90٪ آن در افغانستان و 10٪ ایران است و هامون “هیرمند” که در سه برابر آب اتفاق می افتد. و آنها دریاچه مشترک هامون را بین ایران و افغانستان تشکیل می دهند.

کارشناسان تالاب های خشک شده را یکی از مراکز اصلی تشکیل گرد و غبار می دانند ، بنابراین خشکی تالاب هامون که در مسیر 120 روز وزش باد قرار دارد ، در ظهور گرد و غبار در استان سیستان و بلوچستان بسیار مثر است. .

طبق کمیسیون ملی یونسکو در ایران ، ذخیره گاه زیست کره هامون به عنوان دوازدهمین ذخیره گاه زیست کره ایران در سال 2016 در شبکه جهانی ذخایر زیست کره در یونسکو ثبت شد. قسمت اصلی این ذخیره گاه پناهگاه حیات وحش هامون با تالاب های مهم در آن است. مساحت کل انبار 977 158 هکتار است.

این مخزن بخشی از حوضه مرزی هیرمند است که تنها 17٪ آن در ایران است و در واقع انتهای حوضه است.

حداقل ارتفاع هامون در سیلهای قسمت جنوبی هامون و در چاله های منطقه با ارتفاع 456 متر از سطح دریا ثبت شده است. بر اساس اطلاعات موجود ، دامنه تغییرات ارتفاع از حدود 469 تا حداکثر 590 متر است که در منطقه بسیار محدودی از کوه خواجه بیش از 500 متر از سطح دریا ارتفاع دارد و مساحت آن حدود 250 است. هکتار

//// در مجموع 55 گونه گیاهی در این منطقه شناسایی شده است و از سه فرم رویشی درختان و بوته ها ، بوته ها و علف ها تشکیل شده است. از این تعداد ، 10 گونه معادل 18.2٪ فرم درخت و بوته ، 31 گونه برابر 56.3٪ فرم چمن ، 16.4٪ گندم و 14 گونه برابر 25.5٪ فرم رویشی گیاه است. همچنین 46 گونه شناسایی شد که برابر با 6/83 درصد گیاهان چند ساله است که 7/58 درصد آنها علفی بودند. گونه های شناسایی شده متعلق به 20 خانواده و 43 جنس است که از این تعداد خانواده های Chenopodiaceae با 15 گونه و Graminae با 9 گونه بیشترین تعداد را دارند.

اگرچه منطقه مورد مطالعه دارای آب و هوای خشک است و در منطقه نیمه بیابانی منطقه پایتخت ایران و تورانی در بخش زیست محیطی واقع شده است ، اما یکی از خشک ترین مناطق فلات مرکزی ایران است. با این حال ، پوشش گیاهی موجود هامونی در دریاچه ها و محیط اطراف تحت تأثیر جریان رودخانه هیرمند و نوسانات سطح آب در هنگام طغیان ایجاد می شود ، در حالی که خواص شیمیایی ، به ویژه شوری و قلیایی و دانه بندی خاک ، باعث تغییر پوشش گیاهی در برخی مناطق می شود ، که متأثر، تحت تأثیر، دچار، مبتلا.

پنج زیستگاه در منطقه شناسایی شده است که زیستگاه گیاهان آب دوست ، زیستگاه گیاهان نیمه آب دوست ، زیستگاه خاکهای آبرفتی نسبتاً شور ، زیستگاه خاکهای شور و سنگین و زیستگاه خاکهای سبک است. در کل ، فقط دو گونه یا حدود چهار درصد از گونه های شناسایی شده در منطقه مورد مطالعه ، گیاهان در معرض خطر هستند ، اما هیچکدام در گروه گونه های در معرض خطر قرار ندارند و فقط یک گونه در گروه گونه های آسیب پذیر (VN) و یک گونه در سطح پایین قرار دارد. گونه های خطر (LR) طبقه شناسایی شده اند.

مطالعات حیات وحش در منطقه هامون نشان می دهد که 28 گونه پستاندار ، 183 گونه پرنده ، 44 گونه خزنده ، 7 گونه دوزیست و 22 گونه ماهی در منطقه زندگی می کنند. اهمیت پرندگان در منطقه حفاظت شده هامون در سطح ملی و بین المللی قابل توجه است. در سطح ملی ، 29 گونه (15.8٪) از همه پرندگان در معرض خطر هستند. در سطح بین المللی ، شش گونه آسیب پذیر در مقررات IUCN شناسایی شده است.

قوانین اتحادیه CITES همچنین شش گونه را در ضمیمه II و سه گونه را در رابطه با وضعیت بحران جمعیت در ضمیمه 1 ذکر کرده است. طبق خزندگان ، در پناهگاه هامون گونه هایی از شش خانواده مارمولک وجود دارد ، از جمله خانواده آگامادا. لازرتا ، اسکینگا و بازمه و همچنین گونه های چهار خانواده مار.

در منطقه حفاظت شده هامون و اطراف آن 28 گونه پستاندار وجود دارد. سه گونه از پستانداران محافظت می شوند. بیش از 183 گونه پرنده از جمله برخی از گونه های حفاظت شده در معرض خطر در منطقه مشاهده شده است. تالاب های هامون به عنوان یک تالاب بین المللی در کنوانسیون رامسر سال 1971 ذکر شده است. ذخیره گاه حیات وحش هامون دارای گونه هایی از شش خانواده مارمولک است و 22 گونه ماهی را در هامون زندگی می کند ، گونه ای به نام “گرگ” تنها گونه بومی هامون است .

وقوع خشکسالی و خشکسالی در هامون علاوه بر تهدید اصلی دریاچه هامون و منطقه حفاظت شده ، سایر منابع با ارزش کشاورزی را تحت تأثیر قرار می دهد و فرسایش بادی صدمات قابل توجهی به زیرساخت ها ، خطوط حمل و نقل شبکه آبیاری و مناطق مسکونی وارد می کند.

به گفته مسعود باقرزاده کریمی ، مدیرکل آژانس حفاظت و احیای تالاب های سازمان حفاظت محیط زیست ، برای 70 دهه حدود 70٪ از جمعیت و بیش از 80٪ از صنعت و اقتصاد کشور در مناطق خشک و مرتفع انباشته شده است. ایران با بارندگی زیر 100 میلی متر. اثرات تدریجی این رویداد خشک شدن تالاب هایی مانند Gavhoni ، Bakhtegan ، Hamun و غیره است.

به گزارش مجله زنده خبری ، براساس آژانس حفاظت از محیط زیست ، برنامه مدیریت زیست محیطی تالاب های هامون تهیه شده است و جامعه جهانی از جمله اتحادیه اروپا حدود 10 میلیون یورو به اجرای این برنامه کمک می کند.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا