سلامت و تندرستی

بازیابی حس بویایی مبتلایان به کووید ۱۹ با بوییدن روغن‌های ضروری

مجله زنده خبری / خراسان رضوی نتایج یک مطالعه جدید نشان می دهد که افراد با استشمام اسانس ها (اسانس ها یا اسانس ها عصاره های غلیظ گیاهانی هستند که در روغن تقطیر می شوند) پس از دریافت Quid 19، به خصوص اگر زیر 40 سال سن داشته باشند، حس بویایی و چشایی پیدا می کنند. . آن را داشته باشید. به گفته محققان، از دست دادن بویایی و چشایی یکی از علائم شایع کووید 19 است که معمولاً از هر پنج بیمار تا 6 ماه پس از عفونت در چهار بیمار رخ می دهد.

به گزارش نیوز، بیماران جوان مبتلا به کووید 19 بیشتر از افراد مسن این حواس را بهبود می بخشند. محققان دانشگاه مشترک المنافع ویرجینیا (VCU) در یک مطالعه مستمر از دست دادن چشایی و چشایی را در بیماران کوید بررسی کردند و اطلاعات 798 بیمار بهبودیافته کوید زیر 40 سال را جمع آوری کردند و دریافتند که افراد جوان سریعتر از بزرگسالان بهبود می یابند. حس بویایی و چشایی آنها

پروفسور ایوان ریتر ، مدیر پزشکی مرکز اختلالات بو و طعم در مرکز پزشکی VCU و یکی از محققان گفت: “در این مطالعه ، ما حدود 80 دارو برای بیماری کووید را در مدت شش ماه یا بیشتر ارزیابی کردیم.”

بیماری قبلی وضعیت را بدتر می کند

پروفسور ریتر ، متخصص گوش و حلق و بینی در دانشکده پزشکی VCU می گوید: “درک انواع مختلف علائم و اینکه آیا بیماران از بیماری های قبلی رنج می برند ، می تواند ایده مهمی از پیش آگهی بهبود آنها ارائه دهد.” دادن؛ افرادی که سابقه آسیب به سر دارند کمتر حس بویایی خود را به دست می آورند. علاوه بر این، کسانی که در هنگام مبارزه با ویروس دچار تنگی نفس شدند، حتی کمتر احتمال داشت که به سرعت به هوش بیایند. با این حال، افرادی که گرفتگی بینی دارند، احتمال بیشتری دارد که حس بویایی خود را بازیابند.

پروفسور ریتر توضیح می دهد: “منطقی است که افراد مبتلا به گرفتگی بینی شانس خود را برای بهبود حس بویایی افزایش دهند زیرا شما به دلیل احتقان شدید بینی حس بویایی خود را از دست می دهید و بوها نمی توانند وارد بینی شما شوند.” مطمئناً افراد مبتلا به احتقان ممکن است حس بویایی خود را به دلیل احتقان شدید از دست داده باشند، نه به دلیل آسیب عصبی ناشی از ویروس و موارد دیگر.

طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی ، بیش از 230 میلیون مورد ابتلا به کووید 19 در سراسر جهان گزارش شده است. اگر این مطالعه منعکس کننده جمعیت رنج دیده جهان باشد، بیش از 20 میلیون نفر ممکن است پس از تشخیص کووید، حس بویایی یا چشایی طولانی مدت را از دست بدهند.

از آوریل 2020، زمانی که گزارش‌هایی مبنی بر از دست دادن حس چشایی و بویایی توسط بیماران رایج شد، محققان VCU سخت کار می‌کردند تا مشخص کنند علائم تا چه مدت طول می‌کشد تا بتوانند درمان را ارائه دهند.

از دست دادن حس بویایی کیفیت زندگی را کاهش می دهد

تا به امروز، نزدیک به 3000 نفر در ایالات متحده در مطالعه ای شرکت کرده اند که شامل ردیابی علائم در طول زمان است. نتایج نشان می دهد که از دست دادن حس بویایی می تواند برای افرادی که آن را تجربه می کنند مخرب باشد. در یک نظرسنجی قبلی که در آوریل 2021 منتشر شد ، 43 درصد از پاسخ دهندگان اظهار داشتند که احساس افسردگی می کنند و 56 درصد از آنها از زندگی کمتر از زمانی که کاهش بوی یا مزه را تجربه کرده اند ، لذت می برند.

جای تعجب نیست که افرادی که حس بویایی یا چشایی خود را از دست داده اند ، لذت بردن از غذا برایشان مشکل است. هشتاد و هفت درصد از پاسخ دهندگان می گویند که آشپزی و غذا خوردن به یک نگرانی برای کیفیت زندگی تبدیل شده است. ناتوانی در بوییدن دود به عنوان شایع ترین خطر ایمنی طبقه بندی می شود و تقریبا نیمی از بیماران آن را گزارش می کنند.

عدم امکان بوی دود توسط 45 درصد از پاسخ دهندگان و کاهش اشتها در 55 درصد از بیماران گزارش شده است و کاهش وزن ناخواسته در 37 درصد همچنان چالشی برای بیماران بوده است. هر چه بیشتر از افراد آسیب دیده یاد بگیریم، بهتر می توانیم به ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی و حتی خود مردم در مورد نحوه برخورد با این علائم توصیه کنیم. با استفاده از این مطالعه، ما همچنان به دنبال پاسخ های درمانی برای به دست آوردن تصویر واضح تری از خطرات کووید 19 برای کیفیت زندگی، ایمنی و سلامت و رفاه طولانی مدت هستیم.

روغنهای اساسی چگونه می توانند کمک کنند؟

به گفته دانشمندان، یادگیری بوییدن با کمک اسانس های قوی می تواند به بازیابی حواس از دست رفته کمک کند.

پروفسور ریتر گفت: “من هنوز به بیماران خود توصیه می کنم که این روش کم هزینه و کم خطر است.”

گروه کاری بوهای بالینی، متشکل از یک تیم بین المللی از پزشکان با علاقه شدید به تحقیقات بویایی، روغن های ضروری را به عنوان یک گزینه درمانی در اوایل سال جاری توصیه کرد. این تیم دریافتند که وقتی فردی حس بویایی خود را از دست می دهد (اختلال بویایی)، رایحه روغن های ضروری می تواند به بهبود اعصاب آسیب دیده کمک کند.

وی گفت: برای افرادی که ممکن است نگران از دست دادن حواس خود باشند، بهترین راه برای جلوگیری از این امر، بوییدن روغن های ضروری است.

طبق توصیه های سازمان بهداشت جهانی و مراکز کنترل بیماری، واکسن بزنید، ماسک بزنید و بهداشت دست را رعایت کنید. همه این چیزهای به ظاهر ساده مهم هستند. برای جلوگیری از این عواقب درازمدت، ابتدا باید شانس خود را برای بیمار شدن به حداقل برسانید، زیرا زمانی که بیماری را گرفتید، ما در حال حاضر هیچ راهی واقعی برای تأثیرگذاری بر روند یا شدت آن نداریم.

آیا ایمپلنت توانایی بویایی را بازیابی می کند؟

با این حال، امید بیشتری وجود دارد زیرا دکتر کوئلیو و همکار پژوهشی او، دکتر ریچارد کوستانزو، استاد فیزیولوژی و بیوفیزیک در VCU، در حال توسعه یک دستگاه ایمپلنت برای بازگرداندن حس بویایی فرد هستند. این طرح در صورت اجرا می تواند امیدی برای افرادی باشد که با حس بویایی ثابت زندگی می کنند.

نتایج در مجله American Otolaryngology منتشر شده است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا