عمومی

موج هفتم نزدیک شد – مجله زنده خبری

افزایش تعداد مراجعات سرپایی به مراکز درمانی و جهش تعداد مبتلایان به کرونا در 15 روز گذشته نشان دهنده روند صعودی کووید-19 است.

به گزارش مجله زنده خبری همشهری وی نوشت: مسئولان مرکز پزشکی، متخصصان عفونی در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها و مطب‌ها از افزایش تعداد مبتلایان به علائم کرونا اغلب به شکل سرماخوردگی خبر می‌دهند و اکنون این افزایش در آمار روزانه است. وزارت بهداشت درباره شیوع کرونا در کشور نیز مشخص است. همانطور که مشاهده می شود در دو هفته اخیر تعداد مبتلایان افزایش چشمگیری داشته است به طوری که تعداد روزانه مبتلایان از اول تیرماه که 265 نفر است، دیروز چهاردهمین روز به بیش از 1084 نفر رسیده است. این ماه

تعداد فوتی ها نیز با نوسانات جزئی در حال افزایش است، اما به گفته متخصصان عفونی هنوز نگرانی در مورد تلفات وجود ندارد. تعداد بستری شدگان در ابتدای تیرماه 67 و دیروز 150 نفر بود که در این شرایط نگرانی ها از شیوع کرونا افزایش یافته است.

محمدرضا هاشمیان، متخصص مراقبت‌های ویژه و عضو کمیته علمی کرونا روز گذشته به همشهری گفت: نشانه‌هایی از ورود به موج هفتم کرونا وجود دارد. وی که در بیمارستان مسیح دنشواری فعالیت می کند، در خصوص افزایش تعداد مبتلایان به علائم کرونا در بیمارستان ها، درمانگاه ها و درمانگاه ها توضیحات بیشتری داد. به گفته وی، همانطور که از آمار مشخص است، بر اساس آخرین اعلام وزارت بهداشت، 184 بیمار جدید و 150 نفر به تعداد بیماران بستری شده بر اثر کرونا اضافه شده است: سالمندان و مبتلایان به بیماری های زمینه ای و نقص ایمنی بیشتر در معرض خطر است و همانطور که تصویربرداری از بیماران نشان می دهد، در مراحل حاد، ریه های بیماران نیز تحت تاثیر قرار می گیرد.

به گفته هاشمیان، علائم شبیه سرماخوردگی است، البته اگر عفونت ها از بالا به پایین باشد نشان دهنده درگیری ریه است: «در حال حاضر سویه غالب BA4 و BA5 است. اگرچه تغییرات قابل توجهی در تعداد بیماران قابل مشاهده است، اما ما هنوز شاهد این تغییرات در آمار پذیرش ICU نیستیم. بنابراین امید است تا حدود سه هفته دیگر بیماری کم شدت دامنگیر مردم شود و آمار مرگ و میر افزایش نیابد. بعید به نظر می رسد که دوباره به دام همه گیری کرونا کشیده شویم. اما به هر حال اینها نشانه های ورود به موج هفتم کرونا است، در صورت افزایش موارد ممکن است درگیر اوج گیری باشیم.

به گفته این کارشناس، آمیکرون مثل دلتا نیست، مردم نباید بترسند، اما باید مراقب باشند: «درمان کرونا گران است، اکنون نسبت به قبل، مبلغی که باید برای درمان کرونا پرداخت شود، بیشتر است. بنابراین هرگونه عفونت و بستری شدن در بیمارستان بسیار گران تمام می شود، باید از ابتلای مردم جلوگیری شود.»

وی بر استفاده از ماسک در فضاهای بسته تاکید کرد: نمی‌توان به مردم گفت مانند گذشته پروتکل‌ها را رعایت کنند، به هر حال شیوع کرونا مانند گذشته نیست و دیگر نمی‌توان مردم را محدود یا مجبور به قرنطینه کرد. سازمان جهانی بهداشت این مجوز را به کشورها نمی دهد، مصونیت باید با واکسیناسیون تقویت شود، در حال حاضر کشورهایی مانند امارات و کوبا موارد ابتلا بالاست اما مرگ و میر آنها صفر است، در ایران نیز باید با واکسن ایمنی را تقویت کرد. “

ستاد ملی مقابله با کرونا در ابتدای هفته گذشته «توصیه اکید» برای تزریق دوز تقویتی کرونا برای افراد بالای 12 سال ارائه کرد و روز دوشنبه معاون وزیر بهداشت در نامه‌ای به دانشگاه های علوم پزشکی مجوز تزریق در نوبت چهارم را صادر کنند. اگرچه به گفته کارشناسان دیگر نباید عددی برای تزریق بعدی کرونا اعلام شود و فقط به عنوان واکسن یادآوری یا تقویت کننده ذکر شود. زیرا این واکسن ها مانند آنفولانزا باید سالانه تزریق شوند. معاون وزیر بهداشت در نامه‌ای به دانشگاه‌های علوم پزشکی اعلام کرد که با توجه به بازگشت زائران حج، تجمع اربعین، بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها، تمامی گروه‌های سنی قابل دریافت واکسن و بیش از شش ماه از آخرین تزریق واکسن مینا آنها می گذرد، واکسن را بزنید. وی همچنین در این نامه بر ادامه استفاده از ماسک، رعایت پروتکل های بهداشتی به ویژه در بین گروه های پرخطر تاکید و خواستار تشخیص به موقع ورود سویه های جدید شد.

تهدید کارکنان پزشکی از سوی ضد واکسیناسیون ها

اکنون در این شرایط متخصص مراقبت های ویژه از تزریق واکسن در کشور انتقاد می کند و می گوید: ایران در زمینه واکسیناسیون بسیار خوب عمل کرده است اما اکنون تبلیغات تزریق واکسن بسیار کمتر شده است. زمانی روزانه بیش از یک میلیون نفر واکسن تزریق می شد و اکنون به 12 هزار نفر در روز رسیده است. از طرفی ضد واکسن ها، یعنی مخالفان واکسن، کادر درمان را بسیار تهدید و آزار می دهند، در فضای مجازی این تهدیدها را زیاد می بینیم و نسبت به تزریق دوز سوم و یادآوری واکنش شدید نشان می دهند. . با این حال، واکسن ممکن است عوارض جانبی و میزان خطا داشته باشد، اما باید به آن مثبت نگریست.»

وی ادامه می دهد: هم اکنون حدود 27 میلیون نفر نوبت سوم واکسن را دریافت کرده اند و جمعیت افرادی که 6 ماه از آخرین تزریق آنها می گذرد زیاد است. این واکسن دائمی نیست و اثربخشی آن به مرور زمان کاهش می یابد.»

به گفته وی، افرادی که در گروه های پرخطر قرار دارند باید نوبت سوم را دریافت کنند و اگر مدت زمان زیادی از این واکسن گذشته است باید تذکر داده شود: کسانی که دو نوبت واکسن زده اند به طور کامل واکسینه نشده اند، مشکل دیگر. موارد زیر است.” که واکسن تقویت کننده در دسترس کادر درمان نیست. این افراد باید در محل کار خود واکسینه شوند. همچنین افراد زیادی هستند که می خواهند دوز تقویت کننده را به خود تزریق کنند اما نمی دانند کجا مراجعه کنند. “

وی با انتقاد از بی توجهی صدا و سیما به تزریق دوز یادآور کرونا می گوید: «مردم تمام اطلاعات خود را از فضای مجازی می گیرند. اگرچه بسیاری در این فضا فعال نیستند. از سوی دیگر، هیچ تبلیغی برای تزریق دوز چهارم واکسن کرونا وجود ندارد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا