عمومی

امام زمان منجی یا امام زمان رخنه‌پوش

اگرچه پیشرفت علمی و انباشت تجارب تاریخی بشری موجب دلجویی وی شده است ، اما واقعیت این است که وی در زمینه آرام سازی موفقیت چندانی کسب نکرده است ، بنابراین او هر روز به کشف و داشته های خود می پردازد. او باید شک کند و به دنبال راه درست باشد و داده های مذهبی یکی از آنهاست ، اگرچه آنچه ادیان به او پیشنهاد می دهند ، به دلیل رویکردهای سودآوری رهبران / معتمدان ، هنوز نتوانسته است او را راضی کند.

هاراری در اولین درس از بیست و یک درس برای قرن بیست و یکم، از جانب نا امیدی گفته می شود که پس از دو آزمایش یا داستان ساخته شده توسط نیویورک ، برلین ، لندن و مسکو با عناوین فاشیستی که در سال 1938 (با جنگ جهانی دوم) ناپدید شد و کمونیسم ، که در سال 1980 با فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی تحقق یافت اتحادیه اکنون با داستان سوم ، لیبرال ، که به گفته وی با تمام سلطه و جهانی شدن بخش خود با دو پدیده خروج انگلیس از اتحادیه اروپا در سال 2016 (Brexit) و ظهور دونالد ترامپ در تضاد است ، مرحله جدید و عمدتا در مرحله ناکارآمدی و بی ثباتی جدی رسیده است و شعارهای چشم نواز منعکس شده در عزت آزادی و نظام دموکراتیک به شدت خرد شده و امروز ، تاریخ ، با پایان تاریخ پشت سر گذاشته شده است ، (1) از سر راه خود خارج شده است و این داستان ایده آل پاسخگوی نیازها و نگرانی های زمان نیست. به گفته هراری ، سردرگمی در تعیین هدف ، لیبرال ها را مجبور کرد تا با مفهوم آخرالزمانی فکر کنند ، گویی انحراف تاریخ از مسیر سرنوشت ساز او تنها می تواند به این معنی باشد که او اکنون علیه آرماگدون (آخرین نبرد خوب و بد ، قبل از روز قیامت) شتافت ، ما در حال حرکت هستند. سپس ادامه می یابد: وقتی توانایی خود در مواجهه با واقعیت را از دست می دهیم ، ذهنمان غرق در حالات فاجعه بار می شود..(2)

هراری ، که به گفته برخی ، مطالعه ای خردمندانه و منحصر به فرد در توضیح تاریخی جهان بشریت دارد ،(3) در این گفتار ، چوا به نکته ظریفی اشاره کرد که قابل تأمل است ، حتی اگر با تمام ادعاهای آنها مطابقت نداشته باشد. تجربه بشر در ارائه مدلی برای زیست شناسی برتر و انسانی با موانع / کوه های یخی بزرگی روبرو شده است که فقط برخی از آنها برای انسان آشکار شده است. هیچ یک از داستانهای داستانی نمی تواند نیازهای اساسی انسان را برآورده کند مانند تواین ب در کتاب خود در گذشته ، زمانی که تمدن غرب هرگز با چنین بحران هایی روبرو نبوده است. تمدن در گیاه آزمایشیوی از چالش هایی که البته در دو مقوله خلا معنوی و رشد ملی گرایانه با آن روبرو است صحبت کرد. بنابراین سوال این است که ، چه امیدی می تواند زندگی را ممکن کند؟

همانطور که مشخص شد ، هاراری ، بر اساس دیدگاه مادی گرایانه خود ، نبرد نهایی برای خیر و شر را سناریویی فاجعه بار خواند و البته راهی دیگر برای جلوگیری از بحران های نوظهور ارائه داد که از حوصله این مقاله خارج بود. نقطه اختلاف با آنها ، زیرا او می داند که اعتقاد به تعارض خیر و شر و آمدن منجی یا اصلاح کننده آخرالزمان ، که در همه ادیان یکتاپرست است. آیین زرتشت ، یهودیت ، مسیحیت و اسلام هزاران سال پشتیبانی داشته و عظمت داده های آسمانی را به ثبت رسانده اند ، و به راحتی قابل چالش و س questionال نیست.

آنچه در اینجا باید به خاطر سپرد نقش امام زمان / ناجی و مصلح جهانی در زندگی بشر ، مبتنی بر اندیشه شیعه است که به طور خلاصه می توان به شرح زیر پرداخت: او خواهد آمد و با او و ستمگران جنگ خواهد کرد ، جهان را با خیر و عدالت پر کنید ، تعارض خیر و شر با آن پایان می یابد ، خوب روی صندلی می نشیند ، سعادت جهانی می شود ، ظلم و استبداد از بین می رود ، بی عدالتی از بین می رود و زندگی ایده آل محقق محقق می شود ناپدید می شوند در دنیای انسان ها انسان ها در کنار یکدیگر با آرامش و اطمینان کامل قرار می گیرند و از نظر کلان یک تمدن کامل و مطلوب تحقق می یابد و آنچه که مردم همیشه برای دستیابی به آن در تاریخ تلاش کرده اند. بدون شک چنین دیدگاهی برای همه دلگرم کننده و مفرح است ، اما چنین دیدگاهی یا اعتقادی نمی تواند ضعف ها یا کاستی ها را توجیه کند و یا موجب بی عدالتی ها و کاستی ها در جامعه بشری شود.

تقلیل امام زمان به شخصیتی انحرافی که کمبودهای مدیریتی افراد را توجیه می کند یا اجازه می دهد بی مسئولیتی فرهنگی ، اجتماعی و سیاسی مردم – همانطور که برخی از شاکیان / حجتیجه گفته اند – بیش از هر چیز دیگری سرپوش بگذارد. ناکارآمدی و ضعف های خود باعث رسوایی حقیقت منجی می شود ، که به خودی خود انگیزه ، مسئولیت ، تعهد ، کوشش و شایسته سالاری دارد و در غیر این صورت ، بدون شک باعث مسمومیت ذهن می شود و وظایف بشری را نقض می کند و در نهایت ناامید می شود. و ناآرامی رخ خواهد داد که با فلسفه انتظار و ظهور مصلح سازگار نیست.

* عضو هیئت علمی م Instituteسسه علوم و فرهنگ اسلامی

منبع و پیوست ها:
بیست و یک درس برای قرن بیست و یکم، یوهان نوح هراری؛ تمدن در گیاه آزمایشی، آرنولد تواین ب. پایان داستان، فرانسیس فوکویاما.
1. نظریه پایان تاریخ که توسط فرانسیس فوکویاما ارائه شده است ، بر ایده آل لیبرال دموکراسی به عنوان عالی ترین دستاورد تاریخ بشریت پافشاری می کند.
2. هراری ، بیست و یک درس برای قرن بیست و یکم ، ص 13 به بعد.
3. سخنی از صاحبان املاک در نقد کتاب های هراری.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا