عمومی

تولید برق از خورشید به‌ صرفه است؟

چه تعداد صفحه خورشیدی برای تولید برق برای یک خانه مسکونی مورد نیاز است و هزینه آن چقدر است؟

به گزارش مجله زنده خبری ، روزنامه “دنیای اقتصادوی نوشت: “قطع مکرر برق زندگی را مختل می کند”. افراد در خانه ها و حتی محل های کار توسط مجموعه ای از تعداد اضافی شکنجه شده اند تا اعتراض آنها به اشکال مختلف شنیده شود.

با این حال ، رضا اردكانیان ، وزیر نیرو اخیراً در این زمینه گفت كه ما در حدود 3500 مگاوات در ظرفیت تولید برق كشور كاهش داریم. امسال نیز گرمای زودرس داشتیم که این امر مشکلاتی را برای نیروگاه هایی ایجاد می کند که نیروگاهی متناسب با دما دارند. وی گفت خشکسالی ، افزایش دما و ارزهای رمزپایه سه دلیل اصلی قطع برق کشور است. این حادثه باعث شده تا برخی افراد راهی برای رهایی از این وضعیت اندیشند. به همین دلیل ، بسیاری در فکر تولید برق از صفحات خورشیدی در دو ماه گذشته هستند. تولید برق از انرژی خورشیدی یکی از انواع انرژی های پاک برای محیط زیست است ، اما سودآوری آن و اینکه آیا استفاده از آن در ایران برای مصارف خانگی یا حتی صنعتی مقرون به صرفه است ، موضوعی است که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

سلول خورشیدی یا صفحه خورشیدی بیشتر مناسب مناطقی است که برق وجود ندارد یا هزینه های برق زیادی باید پرداخت شود. مانند مزارع ، ویلا ، باغها ، حیوانات ، مراکز دام و مراکز مشابه. در خاورمیانه ، کشورهایی مانند عربستان سعودی ، امارات متحده عربی و قطر به دلیل شرایط جغرافیایی و نور کافی خورشید و همچنین منابع مالی هنگفت ، در استفاده از انرژی خورشیدی پیشرو هستند.

یک برنامه محرک ایجاد کنید

سخنگوی صنعت برق کشور از عرضه صفحات خورشیدی برای استفاده از کولرهای آبی در آذرماه سال گذشته خبر داد و گفت: “استفاده از این صفحات باعث کاهش 20 درصدی مصرف برق و 15 درصدی مصرف آب می شود. “پرداخت این پنل ها به صورت اقساطی بوده و سود یارانه تسهیلات برای آنها در نظر گرفته شده است و مشترکین هیچ بهره ای پرداخت نمی کنند.”

مصطفی رجبی مشهدی با بیان اینکه هدف ارزان سازی قیمت ها نسبت به قیمت خرده فروشی است ، گفت: در این زمینه مذاکراتی با تولیدکنندگان داخلی انجام شده و انتظار داریم قیمت هر صفحه خورشیدی از 5 تا 6 میلیون تن باشد. “

قیمت تجهیزات موجود در بازار

اما برای تولید برق برای یک خانه مسکونی ، چند صفحه خورشیدی مورد نیاز است و هزینه آن چقدر است؟

برای تولید برق از خورشید ، علاوه بر پانل هایی که در خورشید پخش می شوند ، تعدادی باتری و همچنین مبدل هایی که برق مستقیم را به جریان متناوب تبدیل می کنند ، مورد نیاز است. به همین دلیل باید تمام این هزینه ها در نظر گرفته شود. به گفته یک کارشناس صنعت برق ، کل نیاز به خانه بین 80 تا 175 کیلووات ساعت است که بسته به کیفیت تجهیزات ، برای تولید این مقدار برق خورشیدی بین 60 تا 100 میلیون تن نیاز است ، اما اگر یک خانواده باشد مجبور است فقط در 3 ساعت (در صورت قطع برق) از یخچال ، تلویزیون و 3 لامپ کم مصرف 10 واتی استفاده کند و به دو پنل نیاز دارد و هزینه تجهیزات برای این مقدار انرژی 20 میلیون تن خواهد بود!

البته به دلیل فروش محدود تجهیزات انرژی خورشیدی در کشور ، منابع بسیار محدودی را می توان برای دریافت لیستی از هزینه ها پیدا کرد ، اما اگر در فروشگاه های آنلاین جستجو کنید ، قیمت های مختلفی پیدا خواهید کرد. به عنوان مثال ، یک صفحه خورشیدی 330 واتی 40 میلیون و 320 هزار تن به فروش می رسد. البته فعالان این بازار گزارش می دهند که به دلیل گران بودن پنل های خورشیدی ، افراد احتمالاً دستگاه های “UPS” را خریداری می کنند که بسته به حجم ذخیره سازی ، قیمت آنها از 4 تا 10 میلیون تومان است. سال گذشته ، توانیر اعلام کرد که برای نصب یک صفحه خورشیدی در سقف خانه ها هر پنج کیلووات (هر ساعت) به حدود 45 میلیون تن تومان نیاز است. امسال در شرایط بازار این رقم به 57 میلیون تن رسید. بنابراین ، در این شرایط کاملاً واضح است که خرید و استفاده از صفحات خورشیدی در ایران برای مصارف خانگی به صرفه نیست.

خرابکاری

یک کارشناس که با ما صحبت کرد و توضیح داد که چرا استفاده از این نوع انرژی در ایران سودآور نیست ، گفت: “چندین مورد وجود دارد.” مهمترین آنها این است که قیمت برق در ایران در مقایسه با سایر کشورها بسیار ارزان است و مردم نمی خواهند از منابع دیگر انرژی استفاده کنند. دومین مورد این است که ما تحت تحریم هستیم و واردات این تجهیزات به کشور که بیشتر آنها از خارج وارد می شود هزینه بر خواهد بود. » وی افزود: متأسفانه گروهی از ذینفعان در كشور در استفاده از سوختهای فسیلی حضور دارند كه به دلیل استفاده زیاد مالی از واردات انبوه و كاهش هزینه تجهیزات تولید انرژی خورشیدی جلوگیری می كنند.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا