فرهنگ و هنر

قالیباف: ماه رمضان فرصت بزرگ خودسازی است

رئیس مجلس شورای اسلامی با پیشنهاد برپایی نمایشگاه قرآن کریم به صورت جشنواره ای در طول ماه مبارک رمضان خاطرنشان کرد: ماه رمضان بهترین فرصت برای خودسازی فردی و جمعی در جامعه است.

به گزارش مجله زنده خبری، محمد باکر کلیباف در مراسم افتتاحیه بیست و نهمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم در مصلی امام خمینی(ره) با تبریک سالروز میلاد امام حسن (ع) گفت: داریم، نداشته ایم. به مدت دو سال اجازه برگزاری این نمایشگاه را گرفتم، شایان ذکر است پرستاران، پزشکان و کادر درمانی که زحمت کشیدند و شهدا را تقدیم کردند و امروز موفق به برگزاری این نمایشگاه شدیم، تبریک به مدیران، کارگران و دولتمردان که توانسته اند غلبه کنند. این ویروس خبیث با همت خودشون.رمضان ماه تزکیه نفسه.بی شک این خودسازی مهمترین پایه جامعه سازی است.

وی افزود: برخی از بزرگان دین ما معتقدند ماه رمضان ماهی است که در آن دل ها و ذهن ها برای فهم قرآن و شب قدر آماده می شود. این ماه ارزشمند یک فرصت عالی است. نوعی منبع برای مؤمنان و فرصتی برای خودسازی است. همه ما باید قدر آن را بدانیم. خوشا به حال کسانی که برای این ماه تزکیه به ویژه ماه رجب و شعبان آماده شوند.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: قرآن به قدری با عظمت است که در این ماه گرانقدر پیامی برای دل های زنده جامعه دارد و این مکتبی که در دل قرآن می بینیم شرایط را برای همه فراهم کرده است. ما از بعد فردی و اجتماعی می‌توانیم هم در این ماه و هم در ماه‌های آینده با تکیه بر مکتب قرآن جامعه بسازیم هم به‌صورت فردی و هم گروهی. این ماه برخاسته از معنویت است و به طور خودجوش جامعه را آرام می کند و روح افراد را به سوی خود جذب می کند.

وی افزود: در دوران موفقیت خود در نیروی انتظامی، دست اول دیدم که معنویت ماه مبارک رمضان و پاکی آن موجب کاهش بیش از 70 درصدی جرایم در کشور شده است. بدون اقدام خاصی نسبت به ماه های قبل. توجه به فرهنگ قرآن و استفاده از این ظرفیت، نعمتی است که باید در ابعاد مادی و معنوی، فردی و جمعی به چشم جامعه دیده شود. اگر امروز انقلاب اسلامی ما با این عظمت با مبارزه با ظالمان مقابله می کند، بر اساس آموزه های قرآنی است. اگر هر یک از این فشارها و اتفاقاتی که از نظر سیاسی، اقتصادی و نظامی بر ما می افتاد، برای هر جامعه دیگری هم رخ می داد، آن را می شکند. مقاومت انقلاب ما به برکت مکتب قرآن و اعتقاد به سنت های الهی و منش مردمی این انقلاب است. این فرهنگ قرآنی است که به جامعه ما مدارا و صبر بخشیده است.

وی افزود: از همه کسانی که در برپایی بیست و نهمین نمایشگاه قرآنی شرکت کردند تشکر می کنم. 29 روز ماه رمضان داریم. با صفاتی که خالق هستی در آن سرمایه گذاری کرده است. از سوی دیگر، در ماه رمضان، قرآن به عنوان کتاب زندگی انسان نازل شد. قرآن کتاب امید و آرامش است. اگر این نمایشگاه را به مجموعه جشنواره تبدیل کنیم و از همه فرصت های موجود در کشور به ویژه در حوزه هنری استفاده کنیم و از ظرفیت انبوه استفاده کنیم؛ نتیجه بهتری حاصل خواهد شد. دو عنصر خداباوری و پوپولیسم همیشه ما را به پیروزی رسانده است. هر جا که موفقیت باشد، این دو ویژگی وجود دارد.

رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین خاطرنشان کرد: هر موضوعی که به لباس فاخر هنر پرداختیم، باقی مانده است. ما مردم و مسلمان داریم. ما زبان و ایمان قرآن و زبان هنر داریم. اگر یک ماه یک جشنواره کامل برگزار کنیم که تاثیر آن بر زندگی یک کودک بالغ تاثیر می گذارد. همه اقشار جامعه ما و همه آزادی خواهان دنیا متاثر از فرهنگ قرآن هستند، مقام معظم رهبری بارها بر فرهنگ قرآن و لزوم ترویج آن تاکید کرده اند. من و امثال من باید به این موضوع رسیدگی کنیم. روحیه اجتماع در ماه رمضان باید با ماه های دیگر متفاوت باشد. این همه توده مردم در ماه محرم چگونه می آیند؟ فرهنگ قرآن جامعه گسترده تری دارد و نور قرآن می تواند دل همه انسان ها را لمس کند و ما باید این کار را انجام دهیم. یادی کنم از مرحوم سلحشور که با فیلم یوسف پیامبر (ص) تحت تاثیر دهها میلیون نفر در سراسر جهان قرار گرفت. این اثری از لذت هنر در جامعه است.

وی افزود: اگر جشنواره قرآنی برگزار کنیم زندگی کل جامعه را تحت تاثیر قرار می دهد. قلب جامعه به نور قرآن روشن شده است. ما باید دست در دست بگیریم و در آن جهت حرکت کنیم. آموزه های قرآن پاسخگوی تمام نیازهای مادی و معنوی مردم است. آخرین جمعه ماه مبارک رمضان که خمینی را به عنوان روز قدس انتخاب کرده ام نشان دهنده روحیه ظلم ستیزی و تقوا و توحید است. بدون شک مسئله فلسطین اولین مسئله اسلام است. امروز در فلسطین که همه تلاش می کنند از رژیم غاصب صهیونیستی حمایت کنند و حتی برخی کشورهای عربی به دنبال عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی هستند. نور قرآن در دل جوانانی می درخشد که آن روز حتی جنایتکار و اشغالگر هم نبودند و نفرت را نسبت به رژیم صهیونیستی برانگیختند و پیکری در مرکز قدرت آنها حضور دارد و می جنگد. این برگرفته از فرهنگ قرآن است. ما باید از این فرصت نهایت استفاده را ببریم.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا